21. maj 2018 - Hans Uffe Christensen

Forbrugs-duel
Toyota Auris Touring Sport 1,6 D-4D mod Peugeot 308 BlueHDI 120 Activ

En af testbilerne, Toyota Auris Touring Sport

Af Hans Uffe Christensen

I forbindelse med vor seneste forbrugsduel - denne gang mellem dieseludgaverne af Toyota Auris og Peugeot 308 - kørte vi på samme klokkeslet og samme ugedag med tre ugers mellemrum, og oplevede vidt forskellige trafikscenarier. På Toyota-turen måtte vi stort set standse ved samtlige lysfyr. På Peugeot-turen gled vi næsten uhindret igennem den første meget bykørselsprægede del af turen fra Østerbro/København til Lyngby, Søborg, Herlev og Ballerup.

Derfor vil en forbrugsduel som denne aldrig være millimeterretfærdig, men derimod en ærlig beretning om en tur gennem storbyen og dens omgivende landdistrikter med højrefoden indstillet på maksimal sparekørsel inden for rimelighedens grænser.

Testbilen fra Toyota er opgivet til et gennemsnitsligt forbrug på 23,8 km/l. Med de vanskelige trafikale forhold taget i betragtning synes jeg faktisk, at det er flot klaret, at den med næsten 1,6 tons på akslerne inklusiv en 105 kg. tung medkører realiserer et forbrug på 7,93 liter svarende til 21,5 km/l. Lyskrydsene skulle ikke have artet sig ret meget bedre, før vi havde nået det opgivne forbrug.

Især de sensorstyrede trafiklys på landevejsstrækningerne mellem Ballerup/Stenløse og Roskilde/Ringsted trækker tænder ud. At hugge bremserne i fra 80 km/t til 0, fordi der dukker en bilist op på en sidevej koster betydelige mængder brændstof.

Undervejs nød vi Toyotaens afslappede væremåde. Toyota er som Mercedes et af de få bilmærker, der uanset model (bortset fra Aygo) altid leverer en genkendelig køreoplevelse. Afdæmpet, hverken for hård eller blød og med en umiskendelig aura af gedigen kvalitet.

Turen gik trafikalt noget lettere i den nye Peugeot 308 diesel 120 hk, der med et opgivet forbrug på 32,3 km/l byder sig til som en af de mest brændstoføkonomiske mellemklassebiler overhovedet. Desværre talte vi ikke antallet af stop - det vil vi gøre under fremtidige brændstoftest, Mit skøn er af vi rullede nogenlunde uhindret gennem ca. halvdelen  af samtlige kryds, fyr og rundkørsler. Klart bedre end normalt.

Derfor var forventningen stor, da vi rullede bilen op på rampen til optankning med hjælp fra Shells eksperter. Ved 6,38 påfyldte liter var det slut. Ikke en dråbe mere lod sig presse i tanken. Det giver et forbrug på 26,8 km/l. Det mindste forbrug vi hidtil har realiseret på vor rute i en mellemklassebil. Men dog noget under det meget beskedne opgivne forbrug.

Med i billedet hører, at begge biler rullede på vinterdæk og at man alt andet lige kører kortere på literen i koldt vejr, hvor der skal flyttes flere luftmolekyler. Med knap en trediedel bykørsel afviger vor rute ikke meget fra den laboratorietest, der ligger til grund for de EU-godkendte forbrugsmålinger. Her er der 36 pct. bykørsel og i alt 64 pct. landevej og motorvej. Vinterdækkene med lidt større rulleomkreds end sommerdækkene er formentlig også forklaringen på, at begge biler viste færre kilometer end de reelt kørte på triptællerne.

Den store forskel mellem den officielle test og vor test er, at landevej og motorvej i EU-testen gennemkøres med kun 63 km/t i gennemsnit. Det er langt under vor gennemsnitsfart især på motorvejsstrækningen fra Ringsted til Nærum hvor vi det meste af vejen kører 130 km/t og 110 km/t.

Og fart koster dyrt i brændstof, fordi luftmodstanden procentuelt vokser langt mere end fartforøgelsen. Fordobles farten tidobles luftmodstanden. Derfor kan en vindglat sportsvogn køre 200 km/t med 100 hk, mens en lav Bugatti kræver ca. 1.000 hk at køre 400 km/t.

Alt i alt kan vi konkludere, at mellemstore dieselbiler også i virkelighedens verden er særdeles nøjsomme og som hovedregel mere totaløkonomiske end deres benzin-søskende. I sær når den aktuelleprisforskel på næsten to kroner i diesels favør regnes ind.

Testen bekræfter således Bilprisers totaløkonomiske analyse,der konkluderer, at diesel fortsat er benzin overlegen selv ved et relativt beskedent kørselsforbrug (20.000 km. årligt).

 

Fakta:
Testbil  Toyota Auris Touring Sport 1.6 D-4D T2 Comfort 6-trins manuel gearkasse: Pris 285.990 kr. inkl. ekstraudstyr.


Tidsforbrug 180  minutter
Lufttemperatur start 0 grader
Lufttemperatur slut: +1 grader
Testbil kørt 4.259  km ved start
Rutens længde 170,7 km
Fejlvisning på triptæller: - 0,1 pct.
Dæktryk for/bag: 2,5 psi (+0,2 psi)
Fører: 85 kg
Passager/bagage: 120 kg
Start/stop: Ja
Forbrug: 7,93 liter Shell Diesel/ 21,5 km/l
Opgivet forbrug: 23,8 km/l
Ruten var trafikeret over middel. Ingen koldkørsel. Svag sidevind på motorvej.
Testen er foretaget i samarbejde med Shell

Fakta:
Testbil Peugeot 308 1,6 BlueHDi 120 hk

Tidsforbrug 165 minutter
Lufttemperatur start +2 grader
Lufttemperatur slut + 3 grader
Testbil kørt 2.200 km ved start.
Rutens længde 170,7 km
Fejlvisning på triptæller - 1,7 pct.
Dæktryk for/bag: 2,5 psi (+2)
Fører: 85 kg
Passager/bagage: 110 kg
Start/stop: Ja
Forbrug: 6,38 liter 95 oktan Shell Fuelsave / 26,8 km/l
Opgivet forbrug: 32,3 km/l
Ruten var trafikeret under middel. Ingen koldkørsel. Behersket vind.
Testen er foretaget i samarbejde med Shell.

1. Peugeot 308 1,6 BlueHDI koster takket være sit ekstremt lave opgivne forbrug på gns. 32,3 km/l kun 260 kr. om året i ejerafgift. Den kan ingen anden mellemklassebil med forbrændingsmotor slå, og det er endnu en af årsagerne til, at bilens totaløkonomi er så fremragende. Tilmed er bilen en af de mest støj- og vibrationssvage dieselbiler på markedet.

2. Toyota Auris med dieselmotor fremtræder knap så agil som den franske testkonkurrent. Bl.a. fordi Toyotaen har lidt færre hstekræfter. Begge biler vejer i omegnen af 1,5 tons, og de mange kg. er brugt med omtanke. Auris emmer fra den mindste kontakt til de store kabineflader af gennemført kvalitet. Totaløkonomisk belastes den af lidt højere forbrug og købspris end Peugeoten. Den årlige ejerafgift ca. 2.600 kr. højere end for Peugeot 1,6 Blue HDI 120 hk. De betaler brændstofudgiften de først 6.000 - 7.000 km. Til gengæld er en Auris i dieselkonfiguration værdistabil og eftertragtet som brugt.