15. juli 2018 - Toyota

Toyota med Kunstig intelligens
Kunstig intelligens skal mindske trafikdrab.

En af de største udfordringer på vejen mod færre trafikdrab er at skabe en menneskelig fornuft i computerens kunstige intelligens.
Toyota

Sikkerhed har altid været en høj prioritet hos Toyota, og nu vil den japanske mobilitetsgigant gøre brug af kunstig intelligens for at mindske antallet af trafikdrab, der pt. overstiger 1,3 mio. på verdensplan. Kunstig intelligens skal gøre selvkørende biler så dygtige i trafikken, at computeren i bilen bliver bedre end mennesker til at køre bil.

I stedet for at sige ”kør forsigtigt” til hinanden inden man sætter sig bag rattet i sin bil, skal man i fremtiden sige ”ha’ det sjovt”. Sådan lyder budskabet fra Toyota i forbindelse med offentliggørelsen af en plan om at mindske de 1,3 mio. dødsfald, trafikken kræver hvert år på verdensplan. Toyotas vision er, at alle – uanset alder og førlighed – skal være i stand til at blive transporteret sikkert rundt i trafikken. Uanset om det er en selv eller bilen, der har styringen.

Toyota Research Institute, der ligger i USA og er en nyere afdeling i Toyota-koncernen, forsker bl.a. i, hvordan biler kan gøres mere sikre. Herunder også hvordan selvkørende biler kan imitere den menneskelige intuition, der i sidste ende kan være afgørende for udfaldet af en farlig situation i trafikken.

Det skal bl.a. gøres ved, at menneske og bil går fra at være to adskilte enheder til at blive noget, der smelter sammen, når man kører på vejene. Bilen skal således både kunne køre selv og også fungere som en opmærksom hjælper, der øger sikkerheden på vejene. Derfor udvikler Toyota også to former for automatiseret kørsel i form af ”chauffeur” og ”guardian”.

Motorvejskammerat hjælper under kørslen

”Chauffeur”-funktionen er ganske ligetil. Det betyder blot, at bilen kører, når man ikke selv har lyst eller kan. Denne type af automatisk kørsel er så småt ved at finde vej til Toyotas biler og vil for alvor kunne ses på det offentlige vejnet i 2020, hvor Toyota har planer om at introducere et system med navnet ”Highway Teammate”. ”Highway Teammate”, der frit oversat til dansk betyder ”motorvejskammerat”, kan både skifte vejbane, overhale og tage afkørsler på motorvejene.

Anderledes og mere avanceret bliver det med ”guardian”-funktionen. Det er en betegnelse for den kørsel, hvor fører og bil kører sammen i symbiose. Bilen fungerer som et ekstra sikkerhedsapparat, som føreren af bilen kan anvende, hvis det ønskes. Og netop valget, om man ønsker ”chauffeur”, ”guardian” eller ingen af delene, vægtes enormt højt af Toyota.

”Det er vigtigt for os at understrege, at vi i vores tilgang til kørsel lader det være op til føreren at vælge. Selv om bilen vil være 100 procent automatiseret, skal føreren af bilen stadig opleve at nyde friheden ved at køre bil, fuldstændig som man ønsker,” udtaler Gill Pratt, der er direktør hos Toyota Research Institute og tidligere har stået i spidsen for videnskabsafdelingen i det amerikanske forsvar.

En af de største udfordringer på vejen mod færre trafikdrab er at skabe en menneskelig fornuft i computerens kunstige intelligens, der er sikker nok til at kunne blive anvendt i projekter med selvkørende biler. Det er en altafgørende faktor, når man taler om sikkerhed i trafikken, og med udviklingsinvesteringer i millionklassen er Toyota Research Institute godt på vej mod målet om at skabe en sikker og bedre mobilitet for alle hurtigst muligt.