10. oktober 2018 - Goodwill Media

Shell V-Power 100 Oktan
Shell er klar med benzin med 100 Oktan.

Ny teknologi gør det muligt at fremstille 100 oktan benzin uden tilsætning af forbudte stoffer.
Af Hans Uffe Christensen

Shell benzin indførte for nogle år siden oktan 99 benzin under betegnelsen V-Power.
Indtil sidste år havde DCC Energi, der står bag Shell stationerne, højoktanmarkedet for sig selv. Højoktan benzin foretrækkes typisk af bilejere med højtydende og højtkomprimerede motorer, men produktet kan også have en gavnlig virkning på ældre biler og klassiske biler, der ofte er designet til mere end de 95 oktan, der er højeste standard hos de øvrige selskaber.

Men for nylig startede  OK, der har flere stationer end noget andet selskab på det danske marked, en regulær oktan-krig.  OK indførte oktan 100 benzin. Så højt oktantal har man ikke kunne få i Danmark, siden blyet blev udfaset af benzinen årtier tilbage.
Nu havde Shell pludselig  udsigt til at miste mange af de kunder, der gerne betaler en smule ekstra for at få markedets højeste oktan-tal, og i denne uge meddelte selskabet så,  at  ca. 200 af deres stationer landet over opgraderer Shell V-Power benzinen til 100 oktan.

Samtidigt kører Shell Ferrari-kampagne.  Kunder, der tanker V-Power kan købe en af mange flotte og limiterede Ferrari modelbil til kun 20 kr., hvilket er en brøkdel af værdien.

Flere hestekræfter
Det høje oktantal hjælper motorstyringssystemet med at operere motoren mest optimalt og med maksimal kompression af benzin-og luftblandingen. Samtidig fjerner og forebygger særlige rensekomponenter i V-Power benzinen belægninger i brændstofsystemet.
 Uvildige tests har i følge DCC Energi vist, at benzinen kan give en motor ekstra hestekræfter. Og selv om en forskel fra 99 til 100 oktan lyder marginal, lægger Shell V-Power med opgraderingen af oktantallet endnu længere afstand til almindelig 95 oktan benzin, forklarer Søren Møller Maretti fra DCC Energi.
En uvildig test lavet af Bilmagasinet i januar 2017 bekræfter dette. 99 oktan-udgaven af Shell V-Power gav testbilen 14 HK mere end med 95 oktan.
 "Forklaringen er, at et højt oktantal tillader en højere kompression af benzin- og luftblandingen og et tidligere tændingstidpunkt.  Det sidste reducerer desuden brændstofforbruget og forøger drejningsmomentet. Mange af vore kunder melder om bedre speederrespons og mere motorkraft. Andre fortæller, at de kører længere på literen med Shell V-Power", siger Søren Møller Maretti.
Leveringen af 100 oktan til Shell stationerne begynder i slutningen af august. Fra slut-september vil stationer, som i forvejen har Shell V-Power benzin, have ren 100 oktan i pistolerne.


Fordele ved Oktan 100:
1. Moderne benzinbiler har bankesensorer og avanceret motorstyring.
2. Benzin- og luftblandingen tåler højere forbrændingstryk og højere kompression.
3. Benzin- og luftblandingen forbrænder kontrolleret uden at selvantænde.
4. Motoren kan køre med en mere optimal tændingskurve.
5. Den antændte forbrænding starter tidligere og bliver effektiv.
6. Flere hestekræfter.
7. Bedre drejningsmoment og bundtræk.
8. Renere motor ved valg af Shell V-Power
9. Bedre brændstofudnyttelse.
10. Mindre varmeudvikling i motoren.