10. december 2018 - FDM

Ny brintbil med høj sikkerhed
Første Euro NCAP-test af en brintbil udløser topkarakter.

Der er fem sikre Euro NCAP-stjerner til Hyundai Nexo, der er den første brintbil testet af det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde. (Foto: Euro NCAP)
FDM

Første Euro NCAP-test af en brintbil udløser de maksimale fem stjerner. Det viser, at man sagtens kan køre grønt uden at gå på kompromis med sikkerheden, mener FDM.

Efterårets anden test fra sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP rummer syv biler. Opmærksomhed retter sig dog mod særligt én. Med Hyundai Nexo er det nemlig første gang, at Euro NCAP tester en brintbil.
 
Hyundais nye avancerede crossover, der er opkaldt efter Nexø på Bornholm, rummer nemlig ikke bare den seneste teknologi, men også tre tanke med brint nok til 600 kilometers kørsel. Spørgsmålet har derfor været, hvad der vil ske, hvis sådan en bil bliver ramt frontalt eller fra siden? Svaret er: ingenting.
 
”Brintbiler er en forholdsvis ny teknologi. Derfor har den første Euro NCAP-test af en brintbil også været ventet med spænding. Her klarer Hyundai Nexo sig til fem flotte Euro NCAP-stjerner, der viser, at man sagtens kan kombinere brintteknologien med en høj sikkerhed. Nexo har ikke blot alle de nye sikkerhedssystemer som nødbremse, linjevogter og fartbegrænser som standard. Også kollisions- og børnesikkerheden er på et højt niveau. Det er godt gået af Hyundai, at de også har haft sikkerheden for øje i forbindelse med deres nye brintbil,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
 
Udover Hyundai Nexo er der fem Euro NCAP-stjerner til både Lexus Es, Mercedes-Benz A-klasse og Mazda 6. Den sidste er med efter et større facelift, der blandt andet indebærer flere nye sikkerhedssystemer. Derudover er der fire Euro NCAP-stjerner til de tre identiske biler Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og Opel Combo.
 
”Selvom Euro NCAP i år igen har skærpet kravene til især sikkerhedssystemerne i nye biler, har bilproducenterne formået at følge med. Det gælder også de populære Berlingo, Combo og Rifter. At nødbremsen ikke selv genkender cyklister betyder dog, at bilerne snubler over den femte stjerne. Det er naturligvis ærgerligt, men ikke ensbetydende med, at det er usikre biler, tværtimod. Både i forhold kollisionssikkerheden og den såkaldte børnesikkerhed kan de tre biler bryste sig af et højt sikkerhedsniveau, der gør dem til et sikkert valg for børnefamilier,” siger Søren W. Rasmussen.