17. juni 2019 - Toyota

Toyota Supra er udsolgt
Stor efterspørgsel på ikonisk baghjulstrukket sportsvogn.

Allerede fra første time strømmede det ind med tilmeldinger, reservationer og overførsler af depositum.
Toyota
 
Den helt nye udgave af en af de mest ikoniske sportsvogne i verden, Toyota GR Supra, er udsolgt. Som følge af en massiv interesse og en begrænset produktion tænder Toyota nu de røde lamper i flere lande over hele Europa – heriblandt også i Danmark – og vil først være i stand til at levere den nye Supra igen efter nytår.
 
Forhåndsinteressen har været enorm for den ikoniske, baghjulstrukne sportsvogn, Toyota GR Supra, og allerede inden første kunde har modtaget sin nye Supra, melder Toyota alt udsolgt i flere europæiske lande – heriblandt også i Danmark.
 
I alt 900 biler finder vej til det europæiske marked i år, hvorfor antallet af biler til det danske marked er stærkt begrænset. Derfor åbnede Toyota i Danmark for reservationen af den nye Supra inden jul i fjor, længe inden bilens design, specifikationer og pris var blevet afsløret. Reservationen af den nye Supra foregik udelukkende online, hvor man skulle udfylde sine personlige informationer samt betale 15.000 kr. i depositum for at have chance for at være blandt de første ejere af den nye Supra i Danmark.
 
Allerede fra første time strømmede det ind med tilmeldinger, reservationer og overførsler af depositum.
 
”Det har været helt fantastisk at opleve den massive interesse i Danmark og ikke mindst at se alle de danskere, der var villige til at lægge 15.000 kr. i depositum for en bil, de hverken havde set designet på, læst specifikationer på eller sågar kendte prisen på. Det siger alt om Supra-modellens store arv og nærmest mytiske status den dag i dag,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
 
Han har selv været i kontakt med de få danske kunder, der er så heldige at få leveret deres nye Supra i år, og fortæller om spontan glæde blandt dem alle, da de fik den
gode nyhed. En af kunderne havde dog svært ved at forstå, at han rent faktisk fik muligheden for at købe den nye Supra som en af de første.
 
”Men efter nogle minutters snak i telefonen kunne jeg høre, at det for alvor gik op for ham, hvad det betød, og så var glæden meget tydelig,” griner Anders Tystrup.
 
Ægte sportsvogn uden kompromiser Det er Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der står bag udviklingen af den nye, femte generation Supra. At det netop er motorsportsafdelingen, der sidste år også stod bag triumfer som sejr i 24-timers løbet på Le Mans og verdensmesterskabet i rally, er ingen tilfældighed. For den nye Supra er nemlig en ægte sportsvogn i ordets reneste betydning. Absolut ingen steder er man gået på kompromis på bekostning af køreoplevelsen. Helt i Supras ånd.
 
Bilen har på bedste vis frontmotor og baghjulstræk, som det hører sig til, med en optimal 50/50-fordeling af vægten mellem for og bag. Samtidig kan kørefokuserede entusiaster se frem til en spændende blanding af power, lethed og præcision, som er opnået takket være kombinationen af lavt tyngdepunkt, avanceret letvægtskonstruktion, ekstra høj vridningsstabilitet samt kort akselafstand og bred sporvidde.
 
Motoren er en 3.0-liters rækkesekser med en enkelt turbolader med twin scrollteknologi. En teknologi, der er med til nærmest at eliminere eventuel turbotøven. Den potente motor yder 340 hestekræfter og har et drejningsmoment på 500 Nm, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. I samspil med en 8-trins automatgearkasse, der giver en glidende og kraftig acceleration, når den nye Toyota GR Supra fra 0 til 100 km/t. på blot 4,3 sekunder.
 
Uændret pris efter godt 20 år Da Supra senest blev markedsført i Danmark i midten af 1990’erne, sad der et prisskilt i forruden på 999.995 kr. Men selv om der nu er gået over 20 år, og den nye Supra har udviklet sig til en moderne og endnu mere helstøbt, luksuriøs og engagerende køremaskine, har prisen stort set ikke flyttet sig.

 Den nye Supra, som i Danmark blot fås i én udstyrsudgave med navnet Premium, koster nemlig 1.009.990 kr. Dermed er der på over 20 år altså tale om en prisstigning på beskedne 10.000 kr.
 
Samtidig er udstyrsudgaven Premium fyldt til randen med et væld af lækkert udstyr som fx brede 19” smedet alufælge med Michelin Pilot Super Sport dæk, firestemplede rødlakerede sportsbremser fra Brembo, fuld LED-lys for og bag, JBL Premium musikanlæg med 12 højttalere, head-up diaplay, to separate 8.8” skærme til vigtige køreinformationer, multimediesystemet og den integrerede navigation med danske menuer og dansk tale, bakkamera, adaptiv fartpilot, intelligent parkeringsassistent, stor sikkerhedspakke bl.a. med automatisk nødbremse, tyverialarm og meget, meget mere.
 
Det er ikke kun gennem bilens omfattende udstyrsliste og overbevisende køreegenskaber, at Toyotas nye sportsvogn gør sig særligt bemærket. Designmæssigt skiller Supra sig også ud og trækker tydelige spor tilbage til andre ikoniske Toyota-sportsvogne som fx James Bond-bilen, Toyota 2000GT fra 1967, med sin lange køler, kompakte form og dobbelt bobbel taget, mens det særlige udseende fra den fjerde og seneste generation af Supra er fanget i designet både for og bag og i særdeleshed i de muskuløse bagvinger og buen i den integrerede hækspoiler.
 
Stregerne er slået af teamet i Toyotas amerikanske designcenter CALTY i Californien, der står bag bilens nærmest hypnotiserende designlinjer. Men man skal tættere på Danmark for at finde fabrikken, der bygger Supra. Det foregår nemlig på Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østrig. Toyota GR Supra introduceres i Danmark til sommer.