20. juni 2019 - Toyota

Toyota triumf på Le Mans
Toyota sikrede sig for andet år i træk sejren på Le Mans.

Bil nummer 8 med Fernando Alonso, Sébastien Buemi og Kazuki Nakajima skiftevis bag rattet sejrede i det legendariske 24-timers løb på Le Mans i Frankrig.
Toyota

Toyota sikrede sig for andet år i træk og for anden gang i sæsonen den ultimative sejr i det legendariske 24-timers løb på Le Mans i Frankrig.

Det var Toyotas hybridracerbil med nummer 8, der ligesom i fjor efter en bundsolid, udholdende og eksemplarisk præstation kørte først over stregen efterfulgt af Toyota hybridracerbil med nummer 7, der ellers havde ført det meste af løbet frem til en punktering med en time igen.

Udover Le Mans-sejren kan Toyota samtidig kalde sig verdensmester for både teams og individuelt, og dermed er Toyotas dobbelte triumf i mere end én forstand en kendsgerning.

Det blev til endnu en triumf for Toyotas motorsportsteam, TOYOTA GAZOO Racing, da Toyotas hybridracerbil med nummer 8 kørte først over stregen i 24-timers løbet på Le Mans. Med sejren gentog bil nummer 8 med Fernando Alonso, Sébastien Buemi og Kazuki Nakajima skiftevis bag rattet sidste års imponerende bedrift.

Men det holdt hårdt, for Toyotas hybridracerbil med nummer 7 startede forrest i i såkaldt pole position og førte i de fleste af de 24 timers hårde race helt frem til, der manglede en time. Her ramte en punktering så uheldigvis bilen, der måtte en tur i pit. Problemer med en sensor betød, at man skiftede det forkerte hjul, så bil nummer 7 måtte en ekstra tur i pit efter en omgang med kraftigt nedsat hastighed for at få skiftet alle fire hjul. Det medførte, at Toyotas hybridracer med nummer 8 overtog føringen, hvilket holdt løbet ud.

Årets 24-timers race på Le Mans bød udover punkteringen til bil nummer 7 og mindre ydre skader, der skulle lappes i løbet af natten, på bil nummer 8, ikke på den store dramatik for Toyota. Der var således tale om en bundsolid, udholdende og helt igennem kontrolleret præstation, da Toyotas to hybridracerbiler time efter time øgede afstanden ned til de nærmeste forfølgere.

Toyota sikrede sig med sine to hybridracerbiler på første- og andenpladsen en dobbelt triumf på Le Mans i år. Samtidig var det andet år i træk og anden gang i samme sæson, at Toyota vandt 24-timers løbet på Le Mans. Og for at det ikke skulle være nok, kan Toyota desuden kalde sig verdensmester i World Endurance Championship – også kaldet Le Mans-serien – både for teams og individuelt. Dermed er der altså tale om en dobbelt triumf i mere end én forstand.

Til Sydspanien og retur
På trods af safety car på banen i sammenlagt over et par timer af løbet nåede vinderbilen fra Toyota med nummer 8 at køre 385 omgange svarende til over 5.200 km eller afstanden fra København til det sydligste punkt i Spanien og retur til København igen på blot 24 timer. Blot 17 sekunder senere passerede teamkollegerne i bil nummer 7 målstregen. Nærmeste konkurrent var SMP Racing-bilen med nummer 11, der sluttede seks omgange efter den vindende Toyota.

”Det er fantastisk at vinde Le Mans for anden gang, men sejren kom virkelig uventet. Vi havde ikke pacet til at vinde imod bil nummer 7. Så i dag var heldet afgørende, og sådan kan motorsport også være. I føler med mine team-kolleger, som er mere end bare kolleger. De er venner. De havde fortjent sejren, men racet valgte os som vindere. Vores primær mål var at vinde verdensmesterskabet, og vi er meget stolte over at have opnået dette,” siger Fernando Alonso.

Han fortsætter i næste sæson arbejdet hos Toyotas motorsportsafdeling, men har kørt sit sidste løb i Le Mans-serien. Her overtager den tidligere Le Mans-vinder for Porsche og tidligere Formel 1-kører, Brendon Hartley, rattet.

Hans første opgave sammen med de nykårede Le Mans-vindere fra Toyota er, når den nye sæson åbner med 6-timers løbet på Silverstone i England til august.