7. november 2019 - Dækbranchen Danmark

Risikoen størst ved solopgang
Frost, rim og is på vejene, så er det tid til vinterdæk.

Frost, rim og is på vejene, så er det tid til vinterdæk.
Dækbranchen Danmark

Siger man vinterdæk, tænker mange på snevejr. Men vinterdæk er relevante at bruge meget tidligere.

"Der skal ikke ligge tykt med sne på vejene, før vinterdæk er sagen. Et let lag rim eller bare is på vandpytterne, så er vinterdæk klart det bedste dækvalg," siger Dækimportørforeningens formand Jannick Ditlevsen.

Det ved bilisterne, og 85 % kører derfor også på vinterdæk om vinteren.
Jannick Ditlevsen peger dog på en ting, de færreste tænker over:
"Det er typisk koldest lige før solopgang. Så et par graders varme om aftenen bliver hurtigt til et par graders frost med glatte veje, når man skal på arbejde næste morgen. Og det er lige nu, vintervejret sætter ind," betoner han.

Dækimportørernes førstemand mener derfor, at tiden er den rette til at få vinterdækkene på. Han peger på, at FDM for nogle år siden gennemførte en stor dansk test, der viste, at vinterdæk performer tydeligt bedre end sommerdæk på alle underlag, når friktionen er lav, typisk i vinterføre med fugt og sjap.

"Vil man kunne køre ud hver morgen med god samvittighed vinteren over, så går der ingen vej uden om vinterdæk," konkluderer Jannick Ditlevsen.

Flere bilister vælger at køre på helårsdæk, fordi de kan benyttes året rundt. Jannick Ditlevsen gør dog opmærksom på, at træerne ikke vokser ind i himlen:

"Helårsdæk er et antageligt kompromis, hvis man ikke stiller høje krav til fremkommelighed, manøvredygtighed og bremseevne om vinteren," slår han fast.

Endelig råder Dækimportørforeningens formand bilisterne til at bestille tid til skift til vinterdæk, inden frosten for alvor sætter ind, da det erfaringsmæssigt er meget sværere at få en tid, så snart vejrudsigten i tv varsler om nattefrost.