1. juli 2020 - Toyota

Toyota lancerer Highlander
Toyota introducerer Highlander Hybrid i Danmark.

Toyota introducerer Highlander Hybrid i Europa – herunder også i Danmark – i begyndelsen af 2021, hvor også priserne vil blive offentliggjort.
Toyota

Toyotas største SUV hybridbil, Highlander, med plads til syv personer bliver for første gang nogensinde lanceret i Vesteuropa – herunder også i Danmark.

Den enorme SUV, der hidtil har nydt stor popularitet på især det amerikanske marked, vil udelukkende blive introduceret med hybridmotor i Europa og er Toyotas seneste tilføjelse til sit efterhånden omfattende SUV-modelprogram bestående af RAV4, C-HR og Yaris Cross. Toyota Highlander får dansk introduktion i starten af 2021.

Danskere og europæere er vilde med biltypen SUV, der generelt medfører større frihøjde, en højere siddeposition og dermed også et bedre udsyn. Den støt stigende interesse for de højere SUV’er gør, at Toyota nu vælger at introducere sin største SUV hybridbil, Highlander, i Europa – herunder også i Danmark.

Det er 23 år siden, at Toyota introducerede verdens første masseproducerede hybridbil, Prius. I dag – over 15 millioner solgte hybridbiler senere og med fjerde generation hybridteknologi i bilerne – markerer Toyota sig som markedets absolutte hybridleder. Mobilitetsgiganten har kombineret sit hybridlederskab med de legendariske Toyota-dyder som kvalitet, holdbarhed og pålidelighed og erfaringen med SUV’er i udviklingen af den nye Highlander Hybrid.

Den store Highlander er bygget på Toyotas nye TNGA-baserede K-platform, som også danner fundamentet i den lidt mindre Toyota RAV4, der blev introduceret i fjor. Den nye platform medfører højere komfort, bedre køreegenskaber, øget sikkerhed og med hybriddrivlinen god brændstoføkonomi, lave emissioner og ikke mindst et intelligent firehjultstræk, generøs rummelighed i kabinen og mulighed for at trække en påhængsvogn på op til 2.000 kg. Det er den hidtil højeste trækevne for en hybridbil i Toyotas modelprogram.

Dynamisk og elegant design
Highlander fylder godt i landskabet og måler hele 495 cm i længden. Designet er dynamisk og på samme tid både elegant og emmer af kraft og styrke med mulighed for op til 20 tommer alufælge.

Inde i kabinen er interiøret skabt til at kunne imødekomme kravet om en både praktisk, holdbar og ikke mindst rummelig syv-personers SUV med høj komfort og en luksuriøs oplevelse for alle passagerer. At Highlander Hybrid er en ægte syv-personers hybridbil kan bl.a. ses på anden sæderække, der kan justeres frem og tilbage med hele 180 mm, hvilket sikrer rig plads for voksne passagerer på tredje sæderække samt let ind- og udstigning.

Bagagerummet sluger 658 liter og har endvidere også yderligere plads til opbevaring under gulvet. Bagklappen er eldrevet og kan åbnes med et let vip med foden under bagkofangeren, ligesom begge bagsæderækker kan lægges ned og danne et helt fladt bagagerumsgulv med hele 1.909 liters plads.

Lækkert komfortudstyr

Den nye Highlander fås med et hav af lækkert komfortudstyr som fx en 12,3 tommer stor multimedieskærm med satellitnavigation, Apple CarPlay og Android Auto, head-up display i farver med visning af køreinformation i forruden, trådløs opladning af smartphone, indbygget sædeventilation og kamerabaseret digitalt bakspejl for blot at nævne nogle få eksempler. Nærmere information om udstyrsudgaver til Highlander i Danmark offentliggøres tættere på introduktionen.

Det er udelukkende muligt at købe Highlander med hybridmotor i Europa – herunder også i Danmark. Her vil man dog også blive rigeligt forkælet af en højeffektiv 2.5-liters benzinmotor med separate elmotorer både ved forhjulene og baghjulene, der er med til at levere det intelligente firehjulstræk, og et kraftfuldt hybridbatteri placeret under anden sæderække, så det ikke optager plads i kabinen.

Hybridmotoren yder hele 244 hestekræfter og de foreløbige, men endnu ikke endeligt typegodkendte forbrugstal, ligger på gennemsnitligt 15,2 km/l ved blandet kørsel og med en CO2-udledning på 146 g/km efter den nyeste og mere retvisende WLTP-målemetode. Dermed udmærker den enorme SUV sig brændstoføkonomisk og miljømæssigt som klasseledende blandt modeller, der ikke skal lades op med ladestik.

Der er fire køreindstillinger til Highlander i form af ECO, NORMAL, SPORT og TRAIL. Alle fire køreindstillinger fungerer også, når man på en særskilt knap har valgt, at bilen skal køre på el.

Larmende stilhed i kabinen
Stilheden i kabinen er nærmest larmende, når kørslen foregår udelukkende ved brug af de to elmotorer. Og selv når benzinmotoren træder til og hjælper med at drive bilen enten alene eller sammen med elmotorerne, høres det stort set ikke. Årsagen er en særlig akustisk støjdreducerende forrrude og forreste sideruder samt ekstra lydisolering i taget, bag instrumentbordet, under gulvet, i hjulkasserne og i bagagerummet.

Sikkerheden er som vanligt i Toyota-biler blandt klassens højeste, og Highlander er udstyret med anden generation af den avancerede sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense. Her hjælper en række aktive sikkerhedsteknologier med helt at undgå eller som minimum at reducere risikoen for kollissioner i en lang række forskellige situationer i trafikken.

Toyota Safety Sense-pakken, der er standard i alle udgave af den nye Highlander, indeholder bl.a. automatisk nødbremse med aktiv styreassistent og med registrering af biler og fodgængere både dag og nat samt af cyklister om dagen. Derudover virker den adaptive fartpilot med køfunktion allerede fra 0 km/t. og op til bilens maksimale hastighed på 180 km/t., mens vejskiltegenkendelse, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlys også øger sikkerheden bag rattet.

Toyota introducerer Highlander Hybrid i Europa – herunder også i Danmark – i begyndelsen af 2021, hvor også priserne vil blive offentliggjort.