19. august 2020 - Toyota

Den nye Toyota Yaris
Toyota er klar med den nye Yaris til september.

Danske kunder kan glæde sig til september, hvor den nye Yaris får premiere i Danmark.
Toyota

 
Toyota begyndte i juli produktionen af den helt nye, fjerde generation Yaris, der er mobilitetsgigantens bedst sælgende bilmodel i Europa og i Danmark samt den mest populære hybridbil de seneste otte år i træk i Danmark.

Den nye Yaris, der bliver bygget på en helt nyudviklet platform til kompakte biler, produceres på Toyotas fabrik i Valenciennes i Nordfrankrig. Her investerer Toyota 300 mio. euro ekstra – svarende til over 2,2 mia. kroner – i nye produktionsfaciliteter som led i strategien om at holde produktionen af biler så tæt på kunderne som muligt og samtidig optimere produktionskapaciteten.
 
Toyota stoppede i slutningen af juni produktionen af den nuværende, tredje generation af Yaris på fabrikken i Valenciennes i det nordlige Frankrig for at gøre plads til en helt ny generation. Efter halvanden uges ombygning af produktionslinjen satte den japanske mobilitetsgigant d. , 6. juli 2020, for første gang produktionen af fjerde generation af Yaris i gang.
 
Den nye Yaris bliver bygget på en helt nyudviklet platform til kompatkte biler baseret på den roste TNGA-filosofi. TNGA står for Toyota New Global Architecture og er synonym med bedre køreegenskaber, større køreglæde, øget praktikalitet, høj sikkerhed og et skarpt design. Kvaliteter, der giver endnu flere fordele til den i forvejen populære Toyota-model, som de seneste otte år i træk har kunne nyde godt af titlen som den mest populære hybridbil i Danmark.
 
Opsigtsvækkende og dynamisk
Det er især designet på den helt nye Yaris, der ved første øjekast får bilen til at skille sig ud med et opsigtsvækkende og dynamisk udtryk, hvilket altså understøtter den overordnede tankegang med Toyotas TNGA-filosofi.
 
Toyotas fabrik i Frankrig bliver den tredje europæiske Toyota-fabrik i rækken, der producerer TNGA-baserede biler til kunder i Danmark. Udover Yaris-fabrikken i Frankrig tæller Toyotas europæiske produktion af TNGA-baserede biler til Danmark også Toyota C-HR i Tyrkiet og Toyota Corolla i Storbritannien.
 
Udvidelsen af den TNGA-baserede produktion på Toyota-fabrikken i Frankrig er helt i tråd med Toyotas strategi i Europa om at bygge bilerne så tæt som muligt på de kunder, der skal købe dem samt at maksimere produktionskapaciteten. Lokaliseringsstrategien omfatter ligeledes, at den nye Yaris i benzinudgaven uden hybrid bliver udstyret med en nyudviklet og brændstofsøkonomisk 1.5-liters benzinmotor produceret på Toyotas motorfabrik i Polen. 
 
Toyota investerer i TNGA-platformen
Toyota har netop investeret yderligere 300 mio. euro – svarende til over 2,2 mia. kr – i moderniseringen af produktionsfaciliteterne på Yaris-fabrikken i Frankrig i forbindelse med den nye TNGA-platform. Investeringen er bl.a. gået til nyt udstyr og teknologier, der forbedrer ergonomi og ydeevne, samt en udvidelse af produktionsarealet på 3.500 m2, så det fremover bliver muligt at producere plastikdele til bilerne direkte på fabrikken.
 
”Produktionen af fjerde generation af Yaris markerer det første skridt mod vores mål om årligt at sælge 300.000 biler produceret her på fabrikken. Når vi i 2021 begynder produktionen af den helt nye, kompakte SUV, Yaris Cross, som bliver den anden model, der produceres på fabrikken, er vi rigtig godt på vej til at nå vores mål godt bakket op af en yderligere investering på 100 mio. euro til produktionen af den nye Yaris Cross,” siger Luciano Biondo, der er øverste chef på Toyota-fabrikken i Frankrig.
 
Yaris har igennem mange år været en succeshistorie for Toyota. Alene i 2019 stod den kompakte minibil for over 20 procent af Toyotas samlede salg i Europa med hele 224.368 solgte enheder. I Danmark overtog Yaris positionen som den mest populære Toyota-model fra AYGO i 2017, og siden da har modellen ikke set sig tilbage.
 
Den nye Yaris udmærker sig på motorfronten med en helt ny trecylindret hybridmotor, der kan køre længere tid på el helt uden udledning af CO2, kvælstoffer og partikler end den nuværende generation, og med en gennemsnitlig brændstoføkonomi ved blandet kørsel på op til 26,3 km/l målt efter den nye og retvisende WLTP-metode. Det betyder samtidig en reduktion i CO2-udledningen på over 20 procent.
 
Omfattende sikkerhedsudstyr
Foruden de førnævnte ekstra gode køreegenskaber er sikkerheden et område, hvor den nye Yaris markerer sig stærkere end hidtil – og formentlig stærkest af alle i samme bilklasse. Den nye Yaris er således designet til at være verdens sikreste kompakte bil i miniklassen, udstyret med aktive såvel som passive sikkerhedssystemer som standard i hele modelprogrammet – herunder også klassens første airbag placeret mellem forsæderne for at bidrage til bedre beskyttelse i tilfælde af en sidekollision. Selv udgaven med mindste 1.0-liters motor og laveste udstyrsniveau T1 til 129.990 kr. kommer med fuld sikkerhedspakke.
 
Sikkerhedspakken Toyota Safety Sense indeholder eksempelvis automatisk nødbremse for både biler, fodgængere og cyklister, adaptiv fartpilot med køfunktion og vejbaneassistent med aktiv styring samt meget mere. Alt sammen er med til at minimere risikoen for at havne i en ulykke og begrænse skaderne, hvis ulykken er uundgåelig.
 
Skærpet sikkerhed i lyset af COVID-19
Produktionen af den nye Yaris vil fra starten ikke køre på et ligeså højt niveau, som fabrikken rent faktisk er i stand til. Det skyldes, at der vil være et fortsat skærpet fokus på Toyota-medarbejdernes sikkerhed og sundhed som følge af COVID-19 – præcis som det har været, siden fabrikken genoptog produktionen den 22. april i år.
 
Danske kunder kan glæde sig til september, hvor den nye Yaris får premiere i Danmark. Toyota har dog allerede åbnet for bestillinger for dem, der vil være blandt de første danske ejere af den nye Yaris.
 
Fra-prisen på 1.0-liters benzinudgaven med 72 hestekræfter ligger på 129.990 kr., 1.5-liters benzinudgaven med 121 hestekræfter koster fra 169.990 kr., mens man kan blive godt kørende i den helt nye hybridudgave fra 165.990 kr. Prismæssigt lægger den nye Yaris sig altså tæt op ad den nuværende udgave på trods af, at man med den helt nye Yaris får en model, der har gennemgået en stor banebrydende udvikling fra A til Z.