23. august 2020 - FDM

Helårsdæk på glatis
Ny test: Helårsdæk på glatis både sommer og vinter.

Selvom helårsdæk er blevet bedre, er de stadig et kompromis, der i direkte konkurrence ikke kan måle sig med sommer- og vinterdæk. (Foto: FDM/ADAC)
FDM

Selvom helårsdæk er blevet bedre, er de stadig hverken rigtig gode eller rigtig dårlige, viser ny dæktest. Alligevel kan helårsdæk være den rigtige løsning for nogle, mener FDM.
 
Bilister må stadig bakse med de halvårlige skift mellem sommer- og vinterhjul, hvis bilen skal have det bedste vejgreb. For selvom helårsdæk de senere år er blevet bedre, er de stadig ikke lige så gode som sommer- og vinterdæk. 
 
Det viser en ny test, FDM har lavet af syv forskellige helårsdæk i størrelsen 17-tommer (235/55). Den viser, at der endnu er et stykke vej, før helårsdæk kan være et rigtig godt alternativ til de traditionelle dæk, der er tilpasset årstiden.
 
Helårsdækkene er blevet testet på samme måde, som FDM tester sommer- og vinterdæk, og forskellen var tydelig. Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 km/t. på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.
 
Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 km/t., mens testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter. Omregnet betyder det, at hvor bilen med sommerdæk holdt helt stille, kørte bilen med de dårligste helårsdæk stadig 53 km/t. For de øvrige helårsdæk var forskellene dog mindre.
 
”De senere års milde vintre har forståeligt nok øget interessen for helårsdæk. Men selvom de er blevet bedre, viser testen, at de fortsat er et kompromis, der hverken er rigtig godt eller rigtig dårligt, når det virkelig gælder. De er dog stadig langt at foretrække fremfor at køre på sommerdæk om vinteren, som mange stadig gør,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
 
Af de syv helårsdæk opnåede de fire samlet set et gennemsnitligt resultat, mens tre ikke kan anbefales. Alligevel kan helårsdæk stadig være en udmærket løsning for mange. Men det kræver, at man kan lade bilen stå de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk.
 
”Mange har et kørselsbehov, hvor de kører korte ture og har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor vinteren for alvor viser tænder, og sneen vælter ned. For dem kan de bedste helårsdæk være en fornuftig og sikker løsning. Har man omvendt brug for sin bil hver dag, og skal man køre før vejene er saltet og ryddet, er der ingen vej udenom at skifte mellem sommer- og vinterdæk,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Det er ikke i alle lande, at helårsdæk er tilladt året rundt. I Sverige og Østrig er der krav om vinterdæk i vintermånederne. Går turen sydpå eller nordpå om vinteren, anbefaler FDM, at man kører på vinterdæk. Også selvom helårsdæk her er tilladt i flere lande.