5. november 2020 - De Danske Bilimportører

Rider på en grøn bølge
Danskerne køber grønne biler som aldrig før.

Det danske bilsalg rider på en grøn bølge, viser de nyeste salgstal for personbilsalget i oktober måned.
De Danske Bilimportører

”Salget af elektrificerede biler sætter rekord lige nu og viser tydeligt, at vi er i fuld gang med den grønne omstilling af den danske bilpark. Det er vigtigt, at politikerne udnytter det grønne momentum og sætter ekstra fart på den grønne omstilling ved at holde afgiften på grønne biler på samme lave niveau som nu,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.





Næsten hver femte nye bil var opladelig
El- og plug-in hybridbilerne fortsatte den gode udvikling i oktober med salg, der lå hhv. 234,5 og 285,5 procent højere end salget i fjor, og næsten hver femte nye bil i den forgangene måned var opladelig. Oktober måned bød til gengæld på 17,9 procent færre nye personbiler sammenholdt med oktober sidste år.

”De nyeste salgstal er en klar besked til politikerne om, at danskerne er klar til at gå foran i den grønne omstilling, når der skal købes ny bil. Dog viser tallene også en tilbagegang i det generelle personbilsalg, hvilket må tilskrives usikkerhed, som følge af de nuværende politiske forhandlinger om nye bilafgifter. Vi håber, at politikerne hurtigst mulig kommer til enighed om en ny, grøn bilaftale, der rækker langt ind i fremtiden,” siger Mads Rørvig.

Det generelle personbilsalg i let modvind
I oktober kom der 17,9 procent færre nye personbiler ud på de danske veje sammenholdt med oktober sidste år, hvor der blev indregistreret 18.336 nye biler.
Med de 15.071 nyregistreringer i den forgangne måned er ÅTD-salget for 2020 nu oppe på 157.231 personbiler. Det er 18,1 procent under sidste års niveau ved samme skæringsdato.

De tre mest populære mærker i oktober 2020 var hhv. Volkswagen, Peugeot og Toyota.

Stabil fremgang til de opladelige biler
Elbilerne havde en god oktober måned med et salg på 1.097 elbiler. Det er 234,5 procent - flere end i oktober sidste år, hvor Danmark blev 328 elbiler rigere. Andelen af nye biler kun med batteri udgjorde i den forgangene måned 7,3 procent.

Med de seneste måneders rigtigt opløftende elbilsalg – særligt forrige måneds rekordsalg - har 8.651 nye elbiler indtil videre fået plader på i 2020 – det er over dobbelt så mange som i de første ti måneder af 2019.  





Plug-in hybridbilsalget i oktober endte en smule over det ganske udmærkede salg i september, og den forgangene måneds salg er også særdeles pænt, når vi sammenholder udviklingen med oktober i fjor. 1.623 nye plug-in’er erhvervede danskerne sig i oktober 2020, mens tallet i samme måned af 2019 var 421. Det er en stigning på 285,5 procent. Meget passende var lige over hver 10. nye bil i årets 10. måned en plug-in hybrid.

På bundlinjen står der anført 15.526 solgte plug-in’er i 2020 med endnu to måneder tilbage. Det er 292,5 procent flere end på samme tidspunkt i 2019, hvor der blev indregistreret 3.191 plug-in hybrider fra januar til oktober.





På trods af det generelt lave personbilsalg i 2020 - som vi må erkende, bliver det laveste i mange år - har de opladelige biler aldrig været mere populære. Elbilerne har i år udgjort 5,5 procent af nyvognssalget. Plug-in hybriderne har på nuværende tidspunkt stået for 8,0 procent af nyregistreringerne i 2020.

Den grønne udvikling, som har præget 2020, kom også til udtryk i den forgangene måned. De opladelige teknologier udgjorde hele 18,1 procent af det samlede personbilsalg i oktober 2020.



895 alm. (ikke-opladelige) hybridbiler fik asfalt under dækkene i oktober. Det svarer til et fald på 8,9 procent i forhold til samme måned i fjor, hvor 982 nye alm. hybrider rullede ud fra de danske forhandlere.

I 2020 er der indregistreret 7.045 nye alm. hybrider indtil videre – et fald på 15,0 procent i forhold til samme periode sidste år.

I oktober var Toyota som sædvanligt den bedst sælgende fabrikant af alm. hybrider med 798 solgte biler, imens Hyundai og Honda kom på anden- og tredjepladsen med hhv. 36 og 32 nyregistreringer.

Salgsudviklingen i segmenterne
Med en andel på 34,7 procent af alle nyregistrerede biler var SUV’erne også i oktober måned det største bilsegment. Sammenlignet med oktober 2019 oplevede SUV’erne en stigning på 5,9 procentpoint i den forgange måned, hvilket er den største vækst på tværs af alle segmenterne.

Lille-segmentet tabte modsat en markedsandel på 2,5 procentpoint. Hvor lille-bilerne udgjorde 25,5 procent af markedet i oktober måned i fjor, stod segmentet ’kun’ for 23,0 procent i den netop overståede måned.



Den generelle tendens for SUV’erne er, at lille- og mellemklasse SUV’erne er klart mest populære. Lille- og mellemklasse SUV’erne er en klasse på størrelse med almindelige familiebiler, blot en smule højere.

I oktober måned lå lille- og mellem-SUV’erne side om side i toppen med markedsandele på hhv. 37,6 og 37,7 procent. Til sammen udgjorde de to klasser altså tre fjerdedele af SUV-segmentet i oktober måned.

Imens lille-SUV’erne steg med 8,7 procentpoint, faldt mellem-klassen med 6,2 procentpoint i den forgangene måned.



Udvikling i købs- og leasingandel
I oktober 2020 fordelte leasing og køb sig således, at privatleasinger udgjorde en andel på 15,7 procent, erhvervsleasing en andel på 31,3 procent, mens køb udgjorde de resterende 53,0 procent.