11. november 2020 - Volkswagen

Verdenspremiere på Golf R
Golf R med 320 hk, 4MOTION og DRIFT-køreprogram.

Den nye 320 hk Golf R er udstyret med et nyudviklet firehjulstræk, der er endnu mere effektivt og løfter køreglæden til nye højder. Golf R koster fra 709.995 kr.
Volkswagen

Volkswagen topper modelprogrammet for Golf med en ny 320 hk stærk Golf R, der er hurtigere og mere avanceret end nogensinde. Traditionelt har Golf R altid været firehjulstrukket, ekstremt dynamisk, haft et eksklusivt design og har sat standarden i Golf-klassen.

Og det gælder også denne gang: Når Golf R introduceres i slutningen af året, vil det være den første Volkswagen med et nyudviklet firehjulstræk og såkaldt R-Performance Torque Vectoring, der giver køreoplevelsen en ny dimension.

Med den nye Golf R demonstrerer Volkswagen endnu en gang potentialet i 8. generation af Golf. Den nye Golf R kan med sine 320 hk indtage rollen som den stærkeste Golf-model nogensinde. Et nyt niveau af integration mellem undervogn, styretøj, drivlinjen og 4MOTION-firehjulstrækket betyder, at den nye topmodel overgår alt, hvad der tidligere er introduceret med navnet Golf på bagklappen. 5. generation af fuldblods-Golf’en accelererer fra 0 til 100 km/t på kun 4,7 sekunder og fortsætter til en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. Golf R kan også bestilles med en R-Performance-pakke, der – blandt meget andet – løfter topfarten til 270 km/t. Det er dog ikke så meget de imponerende præstationer, der definerer Golf R, men mere kombinationen af 420 Nm drejningsmoment, knivskarpe køreegenskaber og det mest progressive firehjulstræk i klassen, der sætter en ny køredynamisk standard.

4MOTION-firehjulstrækkket og undervognen smelter sammen og byder på en stribe banebrydende nyheder, der tilsammen leverer maksimal adræthed og køreglæde. 4MOTION-systemet med R-Performance Torque Vectoring udgør styreenheden, der distribuerer motorkraften mellem de fire hjul. En ny slutudveksling fordeler ikke kun motorkraften mellem for- og bagakslerne, men også mellem de to baghjul. Det gør det muligt at øge bilens adræthed markant – især ved kørsel i sving.

For første gang er firehjulstrækket via Vehicle Dynamics Manager-systemet (VDM) integreret med andre elementer af chassiset såsom det elektroniske differentialespærre (XDS) og den adaptive undervogn (ekstraudstyr: 14.992 kr.). VDM-enheden monitorerer alle firehjul og bilens køreegenskaber og kan på den måde lynhurtigt modvirke understyring eller overstyring, alt efter hvilken køreindstilling (Comfort, Sport, Race eller Individual) føreren har valgt via en menu i infotainmentsystemet. Takket være denne tætte integration i de forskellige systemer, leverer den nye Golf R optimalt vejgreb og neutral balance gennem sving kombineret med en udsøgt præcision.

Den nye Golf R’s køredynamik blev optimeret ved testkørsel på den legendariske Nürburgring Nordschleife-racerbane. Er Golf R udstyret med R-Performance-pakken kommer den med en køreindstilling kaldet ”Special”, der er udviklet specielt til kørsel på en bane som Nürburgring Nordschleife. Som en del af denne køreindstilling, der aktiveres i infotainmentsystemet, er alle parametre indstillet til kørsel på denne bane inklusive firehjulstrækket. I Special-køreindstillingen har undervognen en blødere opsætning for at alle fire hjul bevarer et bedre vejgreb henover Nürburgring Nordschleifes ujævne vejbane.

Og resultatet er i den grad målbart. I Volkswagens egne tests var Golf R – der er standardudstyret med en 7-trins DSG-gearkasse – op til 19 sekunder hurtigere rundt på Nürburgring Nordschleife-banen end forgængeren, og den nye Golf R satte tiden 07:51:00 minutter.

Med det nye firehjulstræk og Vehicle Dynamics Manageren følger en såkaldt Drift-køreindstilling, hvor indstillingerne for ESC-systemet (Skifter til ESC Sport-indstillingen) og 4MOTION-systemets fordeling af motorkraften gør det muligt at lade Golf R drifte. For at sikre at Drift-indstillingen benyttes med omtanke vil infotainmentsystemet altid bede føreren af bilen om at bekræfte valget af Drift-indstillingen, inden det bliver aktiveret.

For at sikre maksimal bremsevne og stabilitet under nedbremsning fra høje hastigheder er Golf R udstyret med optimerede bremser. De forreste bremseskiver er større og måler nu 357 mm i diameter – 17 mm mere end på den foregående Golf R – og nye to-stemplede bremsekalibre i aluminium reducerer vægten med cirka 60 % i hver side på forakslen.

Golf R kan bestilles nu og koster fra 709.995 kr.