7. december 2020 - FDM

Elbiler giver fossilbiler baghjul
Der er topkarakter til elbilerne i ny Green NCAP-test.

Elbilerne Hyundai Kona og Renault Zoe er de eneste af de 24 biler, der får fem Green NCAP-stjerner i den seneste test. (Foto: Green NCAP/FDM)
FDM

Der er topkarakter til elbilerne i ny Green NCAP-test af bilers klima- og miljøaftryk, der viser stor forskel på, hvor grønne biler er. Testen er en god guide til grønt bilvalg, mener FDM.

Elbilerne er - igen - klassens duks i årets første test fra Green NCAP, der tæller hele 24 biler. Testen af bilers klima- og miljøaftryk blev lanceret sidste år, og er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, EU og en række europæiske myndigheder.
 
Målsætningen er at give forbrugerne et enkelt overblik over, hvor grønne bilerne er. Det sker med en stjernevurdering fra 1-5, helt som det kendes fra Euro NCAP’s sikkerhedstest. Dog tildeler Green NCAP også halve stjerner.
 
Af de 24 biler er det testens to elbiler, Hyundai Kona og Renault Zoe, der klarer sig bedst. Begge får fem grønne stjerner, mens testens ti dieselbiler svinger mellem halvanden og tre stjerner. Heller ikke nogen af de otte benzinbiler klarer sig til mere end tre Green NCAP-stjerner.
 
”Det overrasker ikke, at elbiler, som ikke har nogen udledning under kørsel, klarer sig bedst. Ser man på testens øvrige biler, forholder det sig anderledes. Flere af de nyeste dieselbiler fremhæves ganske vist for en minimal udledning af skadelige stoffer som NOx’er og partikler. Til gengæld har de en dårlig energieffektivitet og høj udledning af drivhusgasser. Ligesom benzinbilerne betyder det, at de har et pænt stykke op til elbiler, som er det grønneste valg,” siger FDMs repræsentant i Green NCAP samarbejdet, Lone Otto.
 
Green NCAP tester både bilerne i laboratorier og i virkelig trafik samt ved forskellige temperaturer, da det også har betydning for bilernes udledning. Samlet giver det et meget præcist billede af bilernes miljøegenskaber.
 
”Meningen er dog, at Green NCAP løbende skærper sin test. Det er allerede sket, da man i år blandt andet har indført en ny selvstændig kategori, ’Greenhouse Gas Index’, der vægter bilernes udledning af forskellige drivhusgasser højere end sidste år. Derudover har man ændret måden, udledningen af skadelige stoffer som NOx og kulbrinter, det såkaldte ’Clean Air Index’, måles på,” siger Lone Otto, og tilføjer:
 
”Med Green NCAP’s skrappere krav er der nu en nultolerance i forhold til bilers udledning. Det betyder, at fossilbiler aldrig vil klare sig lige så godt som som elbiler. Også selvom flere nye diesel- og benzinbiler faktisk har minimeret deres udledning af skadelige stoffer markant.”
 
Ændringerne i årets test betyder, at man ikke kan sammenligne Green NCAP-stjerner på tværs af årgangene.
 
Det er tanken at forfine Green NCAP-testen, så den også tager brændstof- og elproduktionen med i testen og på længere sigt hele bilens livscyklus fra produktion over brug til skrot. Det vil give et mere nuanceret billede.
 
Sådan klarede bilerne sig:
Bil                 Brændstof                 Stjerner
Hyundai Kona    El    5,0
Renault Zoe R110 Z.E. (41 kWh)    El    5,0
Toyota C-HR 1.8 Hybrid    Benzin/Hybrid    3,5
Mercedes-Benz C 220d 9G-Tronic    Diesel    3,0
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110    Benzin    3,0
Peugeot 208 1.2 PureTech 100    Benzin    3,0
Renault Captur TCe 130    Benzin    3,0
Renault Clio TCe 100    Benzin    3,0
Seat Ibiza 1.0 TGI    Naturgas (CNG)    3,0
VW Polo 1.0 TSI    Benzin    3,0
BMW 320d    Diesel    2,5
Dacia Duster Blue dCi 115 2WD    Diesel    2,5
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid    Benzin/Hybrid    2,5
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T    Benzin    2,5
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130    Diesel    2,5
Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet    Benzin    2,5
VW Passat 2.0 TDI DSG    Diesel    2,5
Audi A4 40 g-tron S tronic    Naturgas (CNG)    2,0
Jeep Renegade 1.6 Multijet    Diesel    2,0
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 165    Benzin    2,0
Kia Sportage 1.6 CRDi 136 AWD    Diesel    1,5
Mercedes-Benz V 250d 9g-tronic    Diesel    1,5
Opel Zafira Life S 2.0 Diesel    Diesel    1,5
VW Transporter 2.0 TDI    Diesel    1,5