21. januar 2021 - Toyota

Ny hybridracerbil fra Toyota
Toyota præsenterer ny Le Mans Hypercar hybridracerbil.

Designet af Toyotas nye Le Mans racerbil er helt nyt og trækker tydelige linjer fra konceptbilen, GR Super Sport.
Toyota

De regerende verdensmestre og tredobbelte vindere af 24-timers løbet på Le Mans, TOYOTA GAZOO Racing, har netop løftet sløret for deres helt nye GR010 HYBRID Le Mans Hypercar racerbil. Den skal deltage i den nye hypercar topklasse i World Endurance Championship (WEC) – også kendt som Le Mans-serien – og samtidig danne grundlag for en gadeudgave af racerbilen, som skal kunne købes hos Toyota-forhandlere.

Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, har i dag indledt en ny æra inden for langdistanceracerløb med afsløringen af den helt nye GR010 HYBRID Le Mans Hypercar racerbil. Bilen skal fremover konkurrere i World Endurance Championship 2021 (WEC) – bedre kendt som Le Mans-serien – og erstatter teamets hidtidige TS050 HYBRID racerbil.

Den nye GR010 HYBRID er en såkaldt prototype racerbil, som er udviklet i løbet af de seneste 18 måneder i tæt samarbejde mellem ingeniører i motorsportsteamets hovedkvarter i Köln i Tyskland og eksperter i elektrificeret hybriddrivliner i Toyotas Higashi-Fuji udviklingsafdeling i Japan.

Toyotas Le Mans Hypercar har som sin forgænger en kraftfuld firehjulstrukket hybriddrivline, men benzinmotoren er erstattet af en ny 3.5-liters sekscylindret twin turbo benzinmotor, der yder 680 hestekræfter på baghjulene, i kombination med en elmotor med 272 hestekræfter på frontakslen.

Maksimal ydelse på 680 hk
Den samlede maksimale ydelse må ifølge reglementet højst være 680 hestekræfter, hvilket betyder, at den avancerede teknologi i GR010 HYBRID reducerer benzinmotorens ydelse, alt efter hvor stort boostet fra elmotoren i hybriddrivlinen er.

Designet af Toyotas nye Le Mans racerbil er helt nyt og trækker tydelige linjer fra konceptbilen, GR Super Sport, der for første gang blev vist frem i en maskeret udgave og kørte en æresrunde på den legendariske bane lige før det seneste 24-timers løb på Le Mans i september. GR Super Sport er stadig under udvikling, men bliver en gadeudgave af Toyotas nye Le Mans Hypercar.

GR-bogstaverne, der står for GAZOO Racing, pryder således designet af både racerudgaven såvel som den senere gadeversion. Toyota har endnu ikke sat dato på introduktion af sidstnævnte. I første omgang handler det om GR010 HYBRID racerbilen, som Toyota-teamet allerede er begyndt de første testkørsler med.

Organisationen FIA, der står bag Le Mans-serien, har fra den kommende 2021-sæson ønsket at ændre topklassen fra den hidtidige LMP1-klasse med racerbiler, der lå langt fra biler, man kan møde på almindelig vej, og til en ny såkaldt hypercar-klasse med racerbiler, der i meget højere grad minder om biler, der kører på almindelig vej, og som heller ikke er ligeså dyre at udvikle.

Tungere og langsommere

Som en del af de omkostningsbesparende initiativer i det nye reglement, er den nye GR010 HYBRID 162 kg tungere end forgængeren TS050 HYBRID og med 32 procent mindre motoreffekt. Det forventes derfor, at omgangstiderne på Le Mans i den nye sæson vil være omkring 10 sekunder langsommere. Samtidig er Toyotas nye hypercar racerbil 250 mm længere, 100 mm bredere og 100 mm højere.

Det er første gang, siden TOYOTA GAZOO Racing begyndte WEC-projektet i 2013, at teamet skal køre uden motorgenerator-enhed på bagakslen og dermed hverken kan opsamle eller levere elektrisk kraft til baghjulene. Men reglementet sætter altså en begræsning til kun en motorgenerator-enhed placeret på forakslen, hvilket betyder, at der også skal monteres en startmotor på GR010 HYBRID og fuldhydrauliske bagbremser.

Aerodynamikken er som altid ekstrem vigtig på en racerbil, og GR010 HYBRID sætter barren højt som følge af computersimuleringer og test i teamets egen vindtunnel i Köln. Det har været en af de helt store udfordringer i udviklingen af den nye racerbil, da nye tekniske regler kun tillader ét fast design af bilens karosseri med blot én justerbar aerodynamisk enhed.

GR010 HYBRID vil derfor konkurrere med den helt samme opsætning uanset om den pågældende bane byder på høj eller lav downforce. Det vil således kun være hækvingen, der kan justeres fra gang til gang for at tilpasse aerodynamikken.

Mange ændringer
Der er altså mange ændringer i den nye sæson i Le Mans-serien. Det er også første gang, at topklassen vil benytte muligheden for at balancere bilernes ydeevne. Det betyder, at arrangørerne vil justere den enkelte racerbils præstation fra løb til løb ved at regulere på vægten og på, hvor meget energi eller brændstof bilen må bruge i det konkrete løb. Det skal være med til at sikre en så tæt konkurrence som overhovedet muligt mellem TOYOTA GAZOO Racing og hypercar-konkurrenterne fra Scuderia Cameron Glickenhaus og ByKolles Racing samt fra Alpine med deres LMP1-racerbil.

Det er niende WEC-sæson for TOYOTA GAZOO Racing, og kørererne er de samme, der i den seneste sæson sikrede teamet både verdensmesterskabet for konstruktører og for kørere. I GR010 HYBRID med nummer 7 vil teamets verdensmestre for kørere, Mike Conway, Kamui Kobayashi og José María López, sidde bag rattet, mens Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley tager styringen i racerbilen med nummer 8.

Første løb i 2021-sæsonen er 19. marts med 1000 Miles Sebring i Florida i USA, hvorefter den står på 6-timers løb på Spa-Francorchamps i Belgien 1. maj, inden sæsonens højdepunkt, 24-timers løbet på Le Mans, flages i gang 12. juni. Der skal køres WEC-løb igen i Monza for første gang siden 1992. Det sker 18. juli, inden turen går til Fuji Speedway i Japan 26. september. Sæsonafslutningen løber af stablen 20. november i Bahrain, der ligesom Monza- og Fuji-racene er et 6-timers løb.