25. januar 2021 - Applus Bilsyn

Flere cyklister får bøde
Færdselspolitiet: ’Cyklister bøjer trafikreglerne’.

Ifølge Færdselspolitiet er det korrekt, at der er flest trafikforseelser blandt cyklister sammenlignet med andre bløde trafikanter.
Applus Bilsyn

Bilister i ny undersøgelse vurderer, at cyklister er den gruppe af bløde trafikanter, som hyppigst overskrider trafikreglerne, og som der er størst risiko for at påkøre. Mange cyklister tolker trafikreglerne til egen fordel, mener Færdselspolitiet.
Må cyklister køre over for rødt eller imod ensretningen? Eller over fodgængerfeltet for den sags skyld?

Svaret er naturligvis nej.

Ikke desto mindre svarer 80 procent af de 1.601 bilister, som medvirker i en undersøgelse om trafikforseelser foretaget af Applus Bilsyn, at cyklister er den gruppe af bløde trafikanter, der oftest overskrider trafikreglerne. Eksempelvis mere end tre gange hyppigere end knallertkørere.

Vær ekstra opmærksomme
- Der bliver begået trafikforseelser blandt alle trafikgrupper. Vores ærinde er naturligvis ikke at pege fingre ad cyklisterne, men når vi ser, at så mange bilister påpeger et konkret trafikproblem, så mener vi, at der er ekstra grund til at være forsigtig i trafikken. Det budskab vil vi gerne give videre til både bilister og cyklister. Vær ekstra opmærksomme på hinanden i trafikken, så vi undgår påkørsler, siger administrerende direktør hos Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen.

Tre ud af fire bilister i undersøgelsen mener, at der er størst risiko for at påkøre en cyklist. Kun hver tredje - og næstflest – sætter her kryds ved folk på løbehjul. På de efterfølgende pladser følger el-cyklister og fodgængere. Færrest svarer knallertkørere og motionsløbere.

Flere cyklister får bøde
Ifølge Færdselspolitiet er det korrekt, at der er flest trafikforseelser blandt cyklister sammenlignet med andre bløde trafikanter. Tal for færdselspolitiets målrettede landsdækkende trafikindsatser, viser at antallet af cyklister, som er cyklet ind i en trafikbøde, generelt er steget de seneste fem år.

Eksempelvis er cyklister, som har kørt over for rødt eller gult lys, vokset svagt fra 1.176 i 2016 til 1.230 i 2020. Tilfælde hvor cyklister er taget med en mobiltelefon i hånden er i samme periode gået fra 117 til 426, mens cyklister uden lys er fordoblet fra 523 til 1.063.

Sigtelser for at køre på fortov og gangsti er på samme tid vokset fra 706 til 1.150 tilfælde, dog er kørsel mod ensretningen faldet fra 585 til 343. Indeholdt i disse tal er imidlertid også knallerter. Selvom der er markant færre knallerter end cyklister, skal tallene tages med et væsentligt forbehold, vurderer politiassistent og talsmand for Færdselspolitiet, Christian Berthelsen.

’Overfor rødt lys og mod trafikken’
- Langt hovedparten af cyklister kører forsvarligt og er opmærksomme på trafikreglerne og de andre trafikanter. Numerisk set er der rigtig mange cyklister, og på den baggrund er det ’logisk’, at vi ser mange trafikforseelser her.

- Når det er sagt, kan vi dog også gennem vores færdselsindsatser konstatere, at mange cyklister bøjer trafikreglerne og tolker dem til deres egen fordel. Vi oplever mange cyklister, som kører over for rødt lys, mod trafikken eller på fortovet. Sådan kørsel skaber utryghed og farlige situationer i trafikken, hvoraf nogle ender i uheld, siger Christian Berthelsen.

Færdselspolitiet anbefaler, at cyklister gør sig synlige ved hjælp af lys, reflekser og trafikvest, f.eks. i neongul. Cykelhjelmen er også obligatorisk. Kør desuden forsigtigt og tag ikke chancer. Rådene til bilisterne er at være forsigtige, når der er cyklister i nærheden. Her kan det uventede altid ske.