28. april 2021 - Toyota

Store nyheder fra Toyota
Toyota sætter navn på ny elbil og nyt elbilsmærke.

Den endelige produktionsudgave af Toyotas fuldt elektriske SUV i mellemklassen, Toyota bZ4X, forventes introduceret i midten af 2022.
Toyota

 
Toyota har netop givet et første indblik i sin kommende fuldt elektriske, firehjulstrukne SUV i mellemklassen, der får navnet Toyota bZ4X.

Samtidig præsenterede den japanske mobilitetsgigant navnet på sit nye elbilsmærke, bZ, som er en forkortelse af ”beyond Zero”, der skal bidrage til Toyotas mål om ingen CO2 i hele bilens livscyklus samt, at man hos Toyota med bZ vil gå endnu videre og realisere nye fordele for miljøet, enkeltpersoner og for samfundet i bred forstand.
 
Et helt nyt elbilsmærke og konceptudgaven af en helt ny fuldt elektrisk SUV i mellemklassen har netop set dagens lys. Toyota giver nu det første indblik i koncernens kommende, nye elbil – en firehjulstrukket SUV i mellemklassen med navnet Toyota bZ4X Concept – der samtidig bliver den første elbil i en større serie af kommende elbiler under Toyotas nye elbilsmærke, bZ.
 
bZ er en forkortelse af ”beyond Zero”, der på dansk betyder ”ud over nul”. Toyotas nye elbilsmærke skal bidrage til koncernens mål om ingen CO2 i hele bilens livscyklus og skal forståes som, at man hos Toyota med bZ-mærket vil gå endnu videre end nul CO2 og også sørge for at realisere nye fordele både for miljøet, enkeltpersoner og for samfundet i bred forstand.
 
Den nye elbil, Toyota bZ4X Concept, er udviklet af Toyota i samarbejde med Subaru og har taget udgangspunkt i de to virksomheders særlige evner og erfaringer inden for både høj driftssikkerhed, firehjulstræk og elektrificering. bZ4X bliver mere end blot et fuldt elektrisk transportmiddel. Den byder også på komfort og masser af plads, så folk kan nyde tiden sammen, mens de rejser.
 
Skarpt hammerhaj-design
Det første man bemærker, når man ser bZ4X Concept er det skarpe design, der på samme tid fremhæver bilens dynamiske såvel som praktiske egenskaber sammen med dens høje siddeposition og alligevel tætte forbindelse til vejen.
 
Biler kan som regel ofte kendes på fronten. Her har det store frontgitter fra flere af Toyotas øvrige modeller måtte vige pladsen til fordel for en helt nydesignet markant front, der gemmer på sensorer, lys og strømlinede elementer og kan minde om udseendet på en hammerhaj, der modsætning til de fleste andre hajers spidse hoveder har et bredt og fladere hoved.
 
Toyota bZ4X Concept er bygget på Toyotas helt nye modulære platform, e-TNGA, der er udviklet særligt til elektriske biler. Platformen er særdeles fleksibel og let at tilpasse til en lang række af forskellige biltyper og bilstørrelser. En lang akselafstand og forholdsvis korte udhæng både for og bag på konceptbilen bidrager til en bemærkelsesværdig rummelig og åben kabine med benplads på bagsædet som i en luksuslimousine.
 
Foran sørger et lavt placeret instrumentpanel for ekstra godt udsyn og fremmer samtidig fornemmelsen af en særdeles rummelig kabine. De fleste kontrolfunktioner er placeret ved midterkonsollen, grupperet intuitivt og designet, så de er lette at genkende og betjene. Instrumenteringen er digital og placeret over rattet, så man skal flytte øjnene minimalt fra vejen for at aflæse informationen.
 
Rattet skiller sig ud
Netop rattet skiller sig ud fra, hvad man har været vant til fra andre biler, og minder mest af alt om et flyrat. Toyota bZ4X Concept byder samtidig på verdens første kombination af det særligt udformede rat og såkaldt ”steer-by-wire”-teknik, også kendt fra fly, i en masseproduceret bil.
 
Det er en teknologi, der giver føreren bedre kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene. Rattets udformning bidrager desuden til, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje og gør køreoplevelsen endnu sjovere.
 
Det er over 20 år siden, at Toyota introducerede verdens første masseproducerede elektrificerede bil – hybridbilen Prius. Siden da har den japanske mobilitetskoncern introduceret adskillige andre elektrificerede biler i form af både fuld hybridbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler og elbiler. I januar rundede Toyota 17 mio. solgte elektrificerede biler på verdensplan, hvilket har reduceret udledningen af CO2 med 140 mio. tons – svarende til CO2-udledningen fra hele Danmarks befolkning i over to år.
 
Over 20 år med elektrificering
Toyotas over 20 års lederskab inden for elektrificering har været en stor fordel under udviklingen af bZ4X Concept og har sikret, at den elektriske drivlinje – altså motor, kontrolenhed og batteristyringssystem – leverer klasseledende effektivitet og en meget konkurrencedygtig rækkevidde.
 
Men de flotte præstationer stopper ikke ved det. For udover at bZ4X Concept ikke udleder emissioner under kørslen, så får bilens miljøprofil et ekstra plus i bogen som følge af et indbygget solopladningssystem, der er med til at forbedre den elektriske rækkevidde. Toyotas praktiske erfaring med batterier i over to årtier viser sig også ved det store og kraftfulde batteri i Toyota bZ4X Concept, som på pålidelig vis opretholder både ydeevne og rækkevidde selv ved lave temperaturer udenfor.
 
Toyotas elektriske konceptbil udmærker sig som en ægte SUV med god frihøjde og et intelligent firehjulstræksystem udviklet i samarbejde med Subaru med elmotorer placeret på både for- og bagakslerne. De to mærker har i fællesskab benyttet deres arv og store ekspertise til at udvikle et nyt system, der sørger for ægte off-road egenskaber til Toyota bZ4X Concept, og som samtidig højner sikkerheden og giver ro i sindet for føreren uanset vejens underlag.
 
Helt nyt elbilsmærke
Ved afsløringen af konceptbilen Toyota bZ4X Concept løfter Toyota samtidig også sløret for sit helt nye elbilsmærke, bZ. Toyota sigter mod i 2025 at have introduceret hele 15 nye elbiler – heriblandt syv dedikerede elbiler under Toyota bZ-brandet.
 
Den nye serie af elbiler fra Toyota vil give folk mulighed for uden problemer at skifte fra deres aktuelle bil og samtidig opdage alle de fordele, en fuldt elektrisk bil kan tilbyde. Det skal ske gennem en menneskelig fokuseret udvikling af elbilerne og ved at tilbyde mobilitet skræddersyet til folks reelle tilværelse.
 
Men fremtidens bZ-modeller fra Toyota går skridtet videre end kun at tilbyde emissionsfri kørsel.
 
”Det handler ikke kun om at bidrage til klimaet og miljøet ved at være en emissionsfri bil, men også om at bidrage med noget værdifuldt, der ligger ud over nul emissioner bl.a. ved at gøre det lettere og sjovere at køre,” siger chefingeniør Koji Toyoshima hos Toyota Motor Corporation.
 
De fremtidige Toyota bZ-modeller vil hjælpe med at nå målet om CO2-neutrale biler. Men det kræver mere end at være en nulemissions bil for at kunne kalde sig CO2-neutral. Derfor fokuserer Toyota på at fjerne CO2 fra hele bilens livscyklus – herunder både fra produktionen på fabrikkerne, fra distributionen, fra selve brugen af bilen, fra genbrugen af bilens ressourcer og i forbindelse med den endelige bortskaffelse.
 
Fire aspekter ved ”beyond Zero”
Toyota har defineret fire aspekter ved begrebet ”beyond Zero”, hvor det første og vigtigste af de fire er ”Du og miljøet”. Det er ikke kun vigtigt at fokusere på den strøm, som man bruger til at oplade bZ-modellerne med, men også på, hvordan bilerne kan gøre nytte af både regenerativ og vedvarende energi som fx solenergi.
 
Det andet aspekt er ”Du og din bil”, der handler om, hvordan en elbil, som er bygget på en dedikeret elbilsplatform, kan gøre brug af de seneste teknologiske features og fremragende tilslutningsmuligheder for at sikre høj sikkerhed, ro i sindet og en sjov køreoplevelse.
 
Med det tredje aspekt, ”Du og andre”, skal man med ”beyond Zero” begrebet være i stand til at skabe et rum, hvor man kan byde sine kære velkommen, slappe af sammen samt være med til at skabe nye oplevelser og endnu tættere relationer mellem mennesker.
 
Endelig handler det fjerde aspekt, ”Du og samfundet”, om den bredere indvirkning på samfundet, der gør verden et bedre sted at være for alle.
 
Udvikler flere teknologier
Toyota har i en årrække forsket og udviklet inden for flere forskellige teknologier og har derfor været i stand til at imødekomme efterspørgslen på de mange forskellige markeder verden over med fuld hybridbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler og elbiler. Mellem 2010 og 2019 har de mange elektrificerede teknologier hjulpet Toyota med at reducere den samlede CO2-udledning fra køretøjer med 22 procent på globalt plan.
 
Toyotas fokus på flere forskellige teknologier ændrer sig ikke med introduktionen af mobilitetsgigantens nye elbilsmærke, bZ, og med introduktionen af flere fuldt elektriske elbiler. Toyota fortsætter i fremtiden således udviklingen og introduktionen af nye fuld hybridbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler og elbiler og vil desuden ikke kun introducere sin forureningsfrie brintteknologi i personbiler, men også i lastbiler, tog og skibe og til brug i stationære og mobile generatorer.
 
Planen er, at Toyota i 2025 vil tilbyde over 70 elektrificerede køretøjer globalt, heraf vil mindst 15 af disse være fuldt elektriske elbiler. I dag er knap seks ud af ti solgte biler fra Toyota i Europa elektrificerede, men om blot fire år i 2025 vil mindst ni ud af ti solgte biler fra Toyota i Europa være elektrificerede. Fuld hybridbiler vil stå for over 70 procent af salget, plug-in hybridbiler for over 10 procent og nulemissionsbiler som brintbiler og elbiler ligeledes for over 10 procent.
 
Den endelige produktionsudgave af Toyotas fuldt elektriske SUV i mellemklassen, Toyota bZ4X, forventes introduceret i midten af 2022.