16. december 2021 - Vejdirektoratet
|
|
|
Entreprisen omfatter også etablering af en ny vejstrækning, der forbinder Sundkrogsgade med Baltikavej samt etablering af et nyt kryds mellem Baltikavej/Kattegatvej/Oceanvej.
|
Vejdirektoratet
Nu udbyder Vejdirektoratet opgaven med anlæg af en tunnel i København, som forbinder Østerbro og Nordhavn. Det er en tunnel, der skal under havnebassinet i Svanemøllehavnen, og som er en forudsætning for den videre byudvikling af Nordhavn.
Vejdirektoratet skal for Københavns Kommune bygge en 1,4 km lang tunnel under Svanemøllebugten, som forbinder Nordhavnsvejtunnelen med Kattegatvej i Nordhavn.
”Vi har det sidste halvandet år arbejdet med planlægning og udarbejdelse af udbudsmateriale, og det er en stor milepæl, at vi nu kan gå i udbud og dermed gå i gang med næste etape af projektet nemlig at finde en entreprenør, der kan udføre arbejdet i marken,” siger Silas Nørager, senior projektleder i Vejdirektoratet, og ansvarlig for byggeriet af den kommende Nordhavnstunnel.
“I forbindelse med udarbejdelse af udbudsmaterialet har vi i Vejdirektoratet også fokuseret på krav til bæredygtighed og digitalisering. Vi har lyttet til markedet og vi er spændte på at se, hvordan markedet tager imod vores idéer i udbudsmaterialet. Her tænker vi blandt andet på krav til CO2-afregning og krav til 3-, 4-, og 5D modellering,” fortsætter Silas Nørager.
Opgaven udbydes som en totalentreprise, og kontrakttildelingen forventes at finde sted i sommeren 2022 såfremt der tildeles på indledende tilbud.
Entreprisen omfatter projektering og anlæg af en 1,4 km lang cut-n-cover tunnel, der er en fortsættelse af den eksisterende Nordhavnsvejstunnel, som skal løbe under Svanemøllehavnen og op til Kattegatvej i Nordhavn. Tunnelen skal være fremtidssikret til Østlig Ringvej.
Entreprisen omfatter også etablering af en ny vejstrækning, der forbinder Sundkrogsgade med Baltikavej samt etablering af et nyt kryds mellem Baltikavej/Kattegatvej/Oceanvej.
|