25. januar 2022 - Michelin

Michelin udvikler dæk til elkørsel
Fremgang for eldrevne biler stiller nye krav til dækkene.

Michelin udvikler nye dækteknologier, der matcher de behov, som kørsel på el stiller.
Michelin


Øget fokus på lav rullemodstand, mindre dækstøj og øget slidstyrke i gummiet. Det er overskrifterne til fremtidens dæk for en bilpark, der går fra diesel og benzin til el.

For med elbiler følger et behov for, at dækkene bidrager til at få så mange kilometer ud batteriet som muligt. Og så skal dækkene understøtte den lydløse køreoplevelse i elbilen og modstå højere vægt og en langt kraftigere acceleration selv i familiebilen, fastslår dækekspert.

I 2021 er der trillet historisk mange eldrevne biler ud på de danske veje. I gennemsnit har mere end 40 procent af nye personbiler, som danskerne har købt i året, været enten en plug-in hybrid eller en ren elbil. Det viser tal fra De Danske Bilimportører, som også viser, at der nu er indregistreret mere end 141.000 el- og hybridbiler herhjemme. 

Den markante fremgang, hvor salget af nye, eldrevne biler i december for første gang nogensinde overgik salget af fossilbiler, stiller som bekendt krav om en hurtig udrulning af ladeinfrastrukturen hos private, virksomheder, tankstationer og offentlige parkeringspladser. 
Men ifølge Claus Chouhan, salgsdirektør i Danmark for dækfirmaet Michelin, stiller elbilernes fremmarch også mere lavpraktiske krav til dækbranchen om målrettet at udvikle nye dæktyper, der matcher den virkelighed, de mange nye ejere af eldrevne biler står i. 

”Noget af det første, man oplever bag rattet i en eldrevet bil er, hvor stille der er i kabinen under kørslen og hvor kraftfuldt eldrevne biler typisk accelererer. Men når motorstøjen pludselig er væk, så bliver dækstøjen i de mere traditionelle dæk langt mere tydelig og dominerende. Samtidig gør den højere vægt og ret heftige acceleration, at dækkene selv på en almindelig eldrevet familiebil kan blive belastet hårdere og slidt hurtigere, end bilisterne regner med,” siger han og fortsætter:

”Derfor er dækproducenterne, herunder også Michelin, allerede langt med at udvikle dæk, der er skræddersyet til de ændrede køreegenskaber, som eldrevne biler har. Det er f.eks. dæk, hvor nye typer gummiblanding i dækkene og ændringer af dækkets overflade og mønsterdesign er med til at reducere dækstøj markant og samtidig højne slidstyrken og holdbarheden i dækkene”.

Til kamp mod rækkeviddeangst
Det er dog ikke bare med hensyn til støj og slidstyrke, at de traditionelle dæk til personbiler, kan blive udfordret, når de monteres på eldrevne biler. Også med hensyn til elbilens nærmest notoriske udfordring, rækkevidden, spiller dækkene en central rolle, når det kommer til at presse så mange kilometer som muligt ud af hver opladning, forklarer Claus Chouhan.

”Når vi taler eldrevne biler, så taler vi uvægerligt også om rækkevidde og frygten for at løbe tør, inden man finder den nærmeste ladestander. Sådan vil det være i hvert fald i nogle år endnu, mens ladeinfrastrukturen får den fornødne kapacitet og matcher væksten i antallet af særligt rene elbiler”. 

Og da dækkene typisk lægger beslag på omkring 20 procent af bilens energiforbrug på grund af rullemodstanden mod vejen, spiller netop dækkets rullemodstanden ifølge Claus Chouhan en ny, markant rolle, når man udvikler dæk til eldrevne biler. 
”Her kan bare små forbedringer, som vi f.eks. har set med Michelins nye dæk til elbiler, rent faktisk bidrage mærkbart til at øge elbilers rækkevidde,” forklarer han.
 
Beregninger Michelin har lavet viser bl.a., at den lave rullemodstand i de nye elbilsdæk e.Primacy og Pilot Sport EV kan øge rækkevidden med op til hhv. 7 og 10 procent for en elbil, der kører 400 km fuldt opladet.
 
I dag har bilisterne endnu et begrænset udvalg af deciderede elbilsdæk at vælge imellem. Men både Michelin og andre producenter af kvalitetsdæk udvikler nye dækteknologier, der matcher de behov, som kørsel på el stiller. Forventningen er ifølge Claus Chouhan fra Michelin, at udvalgte vil vokse markant de kommende år, hvor elbilen forventes at tage over ikke bare i Danmark, men også i resten af Europa og i USA.