Handelsguide - Bilpriser.dk

Alt om dæk

Alt om vinterdæk, sommerdæk, helårsdæk og dækskifte.

Læs med nedenfor, hvor vi gennemgår alt om vinterdæk, sommerdæk, helårsdæk og dækskifte, så du er klædt bedst muligt på til at træffe de rigtige beslutninger for din bil og din sikkerhed. Læs med nedenfor, hvor vi gennemgår alt om vinterdæk, sommerdæk, helårsdæk og dækskifte, så du er klædt bedst muligt på til at træffe de rigtige beslutninger for din bil og din sikkerhed.

Autobutler

For de fleste danske bilejere betyder efteråret og foråret, at det er tid til at overveje at få skiftet til sine vinterdæk eller sommerdæk.

Men hvornår er det bedst at skifte, og er det nu også nødvendigt? Og hvad er egentligt et dæk, og hvad er et hjul? Hvad er et dækskifte og hvad er et hjulskifte? Og må jeg køre på sommerdæk i Tyskland om vinteren? Læs med nedenfor.

Besøg Autobutler og bestil dækskifte til kun 249 kr.

Hvad er dækket, og hvad er hjulet?

Der kan være stor forskel på, hvad vi i dagligdagen kalder noget, og hvad fagmennesker som mekanikere på et værksted kalder det selvsamme. Fx taler vi i Danmark oftest om, at vi skal have skiftet vores vinterdæk, men værkstedet sender dig måske et tilbud på hjulskifte – så hvad er forskellen på dæk og hjul?

Dækket er selve det sorte gummi, som ”kører” på vejen - ligesom dækket på en cykel. Man kan sige, at dækket er det bøjelige (selvom det selvfølgelig er lidt svært selv at bøje). Når man får lavet et dækskifte, er det altså kun det sorte gummi, man får skiftet.

Hjulet er den samlede betegnelse for dækket, der er sat fast på de runde fælge – altså dæk+fælg. De fleste af os har sommerdæk på fælge for sig og vinterdæk på fælge for sig og får så skiftet hele hjulet, når vi skifter fra vinter til sommer og tilbage. Men det godt være svært at gennemskue, når alle taler om, at vi skal huske at skifte til vinterdæk.

Derfor skal du skifte til vinterdæk om vinteren
Der er stor forskel på at køre på sommerdæk og på vinterdæk. I Danmark har vi haft nogle ret milde vintre de sidste par år, og så kan det være, at du spørger, om du overhovedet behøver et hjulskifte og skifte til vinterdæk. Men selvom vintrene har været milde, har der stadig været dage med sne og is, og der er altid mange dage, hvor vi er nede i nærheden af eller under frysepunktet. På de dage kan det være decideret farligt at køre med sommerdæk. Her er 3 gode grunde til at få foretaget et dækskifte:

- Bedre vejgreb på glatte og kolde veje med vinterdæk
- Du har mindre risiko på at skride ud i sving
- Bremselængden kan være op til dobbelt så lang på en glat vej på sommerdæk som på vinterdæk

Hvis du er klar til at lade bilen stå, hver gang temperaturen ryger i nærheden af frysepunktet, eller der er sne eller slud på vejene, så kan du måske godt komme godt igennem vinteren uden et dækskfite, men det er sjældent, at det lige passer med, at vi ikke skal bruge bilen de dage. Vores klare anbefaling er at køre på vinterdæk i det kolde halvår og sommerdæk i den varme del af året.

Anbefaling: Få foretaget hjulskifte 2 gange om året, så dækkene på bilen matcher sæsonen.

Derfor skal du køre med sommerdæk om sommeren

Sommerdækket er hårdere end vinterdækket, og i modsætning til vinterdækket har sommerdækket en glattere overflade med mindre riller. Det gør det mere behageligt at køre på i varmt og tørt vejr, og det giver samtidig et bedre vejgreb.

Fordi sommerdæk generelt er hårdere end vinterdæk, har de også mindre friktion, hvilket i den sidste ende betyder, at du bruger mindre benzin på sommerdæk.

Sommerdæk fungerer overordnet bedst, når temperaturen er over 7 grader.

Så opsummeret 3 grunde til at køre på sommerdæk om sommeren:

- Sommerdækket har et bedre vejgreb end vinterdækket om sommeren
- Vinterdækkket slides meget hurtigere end sommerdækket på tørre, varme veje, og du "spilder" altså dit gode vinterdæk ved at køre på det om sommeren.
- Du sparer på benzinen

Sådan kan du kende vinterdæk
Hvis du er i tvivl om, hvilke dæk der er på din bil – hvis du fx har købt en brugt bil – så kan du genkende vinterdæk ved, at de på siden har det såkaldte 3PMSF-symbol (3 Peak Mountain Snowflake) indprintet i selve dækket. Det forestiller et bjerg med tre tinder med et snefnug inden i.

Alle vinterdæk har også et ”M+S”, som står for Mud and Snow – men andre dæk end vinterdæk kan også godt have M+S-symbolet, så det er bjerg- og snefnug-symbolet, du skal kigge efter.

Et vinterdæk er blødere i gummiet og derfor mere fleksibelt - samtidig har det dybere riller og mange flere riller, som bedre får vejgreb i sne og is.

Vinterdæk fungerer som en tommelfingerregel bedst under 7 grader.

I Danmark, Sverige og Tyskland
I Danmark er det ikke lovpligtigt at skifte til vinterdæk om vinteren, men der gælder andre regler hos vores naboer, hvor vi ofte kører på vinterferie.

I Sverige er det lovpligtigt at køre med vinterdæk fra 1. december til 31. marts, når det er vintervejr, defineret som at temperaturen er 0 grader eller derunder, eller der er sne eller is på vejen. Bemærk, at det ikke er nok at have helårsdæk på, heller ikke selvom de har M+S-symbolet.

I Tyskland er det lovpligtigt at have vinterdæk eller helårsdæk på, når det er vintervejr, hvilket så ikke er nærmere defineret.

Hvornår skal du få foreteaget dækskifte? I tide!

Det er det helt store spørgsmål – jo længere hen på efteråret eller vinteren du venter med at skifte til vinterdæk, jo længere ventetid er der på værkstedet, og så kan du risikere, at du ikke når det inden frosten. Så når vejrudsigten først sniger sig ned under en 5-7 grader eller derunder nogle dage i træk, kan du godt regne med travlhed på værkstederne. Og hvis vejret skifter mere pludseligt, kan det være tæt på umuligt at få tid.

På den anden side kan man sige, at vinterdæk koster lidt mere på benzinbudgettet og bliver hurtigere slidt end sommerdæk, så du skal selvfølgelig ikke skifte alt for tidligt. Dertil skal det siges, at både brændstoføkonomien og kørekomforten ved vinterdæk er blevet væsentlig bedre de sidste par år.

Det omvendt kan man sige gælder ved skift til sommerdæk - hold øje med vejrudsigten, og når temperaturerne kommer over 7 grader, og det ikke længere ser ud til at blive frost, så er det ved at være tid til sommerdæk.

Det væsentligste er, at du får foretaget hjulskiftet i tide. I skiftet til vinterdæk hellere lidt for tidligt end lidt for sent.

Hvad med helårsdæk?

Helårsdæk er dæk, som du i princippet kan køre på hele året. De er dog ikke helt så gode som vinterdæk til at bremse på en glat vej, eller som sommerdæk til at have vejgrebet på en tør vej, så helårsdæk er et lidt mindre godt alternativ til at skifte dæk.

Men hvis man er typen, som glemmer alt om hjul- eller dækskifte, indtil vi pludselig står i sne til knæene i slutningen af januar, så kan helårsdæk måske være en løsning - eller hvis man gerne vil spare pengene på at få skiftet dæk to gange om året, samt penge eller plads til at opbevare dæk. På den måde kan du køre året igennem uden at skifte dæk, selvom du selvfølgelig skal huske at tjekke, hvornår dine helårsdæk så er så slidte, at de skal skiftes.

Uanset om du skal til at skifte dæk, have helt nye, gerne vil have et tilbud på helårsdæk, eller noget helt fjerde, så er der mange penge at spare ved at indhente tilbud flere steder fra. Hos Autobutler har vi en fast, lav pris på hjulskifte til kun 249 kroner, og du kan her få tilbud på dine andre dæk- og hjulopgaver. Hvis du er på udkig efter opbevaring så skal du se her.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.