Handelsguide - Bilpriser.dk

Sådan skifter du udstødningen

Er det på tide at udskifte bilens udstødning?

Er du fingernem, er der bestemt penge at spare på at udskifte bilens udstødning selv. Er du fingernem, er der bestemt penge at spare på at udskifte bilens udstødning selv.

Autospecialist.dk

Udskiftning af din bils udstødning kan prismæssigt set være en noget speget affære, hvis man ikke står og har en masse penge på lommen. For den der ikke ligefrem er forgyldt i hovedet og en vis legemsdel vil spørgsmålet uvægerligt poppe op – Kan jeg gøre det selv?

Der må man naturligt nok sige, at dette handler om dit kendskab til biler, og fremfor alt om du er fiks på fingrene. Hvis ikke du kan stikke den berømte pind i et stykke menneskeligt ekskrement uden at ødelægge både pind og ekskrement, skal du bestemt ikke kaste dig ud i et sådant projekt. Lad det være sagt med det samme.

Men er du fingernem, er der bestemt penge at spare på at gøre det selv. Du sparer arbejdsløn og værkstedets øvrige omkostninger i form af fortjenester, overheads og administration m.m., som kunden til syvende og sidst skal betale.

Og når alt det er sagt er det måske værd at bemærke, at Autospecialist.dk skriver følgende: ”udstødningen er en af de nemmeste dele på bilen, at udskifte selv.”

Priseksempler på udskiftning af udstødning
Der er her tale om det absolut billigste mht. Reservedele, så det kan nemt blive dyrere:

Priseksempler på reparation af udstødning:

Priserne er for udskiftning af udstødning fra katalysator og bagud. Priserne er inkl. udstødning og montering.

Bilmodel                                                                       Udstødning, pris
Citroen C3 1,4 Hdi Die. årg. 02/02 - 02/09                  Fra kun 3.595, -
Chevrolet Spark 1,0 Ben. årg. 03/10 -                          Fra kun 3.195, -
Ford Mondeo III St.Car 2,0 Ben. årg.  11/00 - 08/07  Fra kun 3.895, -
Toyota Avensis Stc.Car 1,8 Ben. årg. 04/03 - 11/08   Fra kun 4.095, -
Toyota Aygo 1,0 Ben. Årg. 07/05 - 05/14                     Fra kun 2.595, -

 Kilde: https://www.quickpot.dk/autoreparation/udstoedning/

Priserne afhænger selvfølgeligt af dit bilmærke og hvilket udstødningssystem, bilen har monteret. Omkostningerne forbundet med reparationer på en beskadiget udstødnings reservedele vil derfor variere en del. Det skal dog ikke afholde dig fra at reparere din udstødning, hvis der er problemer. Det kan betale sig at tage et problem i opløbet, inden det udvikler sig til noget, der er meget værre.

Dit udstødningssystem er mere end en støjdæmper. Udstødningen hindrer gasser i at trænge ind i bilen, og systemet sørger for, at motoren fungerer optimalt, når det kommer til brændstofeffektivitet. Hertil kommer - og det er nok så vigtigt under den dagsaktuelle miljødebat – at den reducerer forurenende emissioner af gasser.

Priser på reservedele til udstødningssystemet
Den dyreste reservedel er katalysatoren, som kan koste mere end 7460 kr. Så det er en god ide at se sig om efter en brugt katalysator.

Flexrøret, og midt- og ende-lyddæmpere er relativt billige. Ende-lyddæmperen kan afhængigt af beskaffenhed nemt være slidt efter et par år. Dette er dog ofte ikke et problem.

En ny ende-lyddæmper ligger i prislejet under 746 kr. Tilsvarende for den midterste lyddæmper. Det midterste rør er utroligt robust, om end det ikke er lige så slidstærkt som manifolden.

Reparationer på udstødningen
Hvis du hører en dyb eller høj rumlende lyd fra din bil, er det det på tide at få gjort noget ved det.
Det er ikke en god ide at fortsætte med at køre med en lækage af udstødningen eller en dårlig katalysator; dette kan beskadige andre ting i bilen. Så lad være med bare at skrue op for radioen for at drukne larmen fra en støjende lyddæmper.

Katalysatoren

Katalysatoren er som sagt en af de dyreste reservedele. Det betyder også, at den behændige biltyv slikker sig om munden og vil forsøge at stjæle den. Hvis din katalysator er bliver stjålet, vil du straks mærke en høj lyd, og bilens ydeevne ved opstart er heller ikke god.

En intakt, men problematisk katalysator vil lyde som om nogen ryster en kasse med sten, når bilen går i tomgang, er parkeret eller stopper. Hvis du konstaterer et eller flere af disse problemer, skal der repareres med det samme.

Lækage i udstødningen
Her handler det om, at du måske bemærker en ny vibration eller et strømtab. Du vil måske bemærke den nye vibration fra rattet, fodpedalerne eller fra bilens sæderne.
Du vil muligvis mærke en rumlende lyd, afhængigt af størrelsen på det beskadigede område. En utæt udstødning eller en del af et frakoblet udstødningssystem vil ikke alene forårsage vibrationer. Det kan også indebære, at motoren ikke længere fungerer optimalt.

Brændstofeffektiviteten
Hvis du bemærker, at du er nødt til at fylde benzin på oftere end normalt, skal du tjekke dit udstødningssystem.

Et øget brændstofforbrug er et tegn på, at der er noget galt med din bil. Når udstødningen lækker, sættes motoren på mere arbejde, og det øger forbruget af brændstof.

Gør det selv
Udstødningen er bygget op af en masse rør sammensat med klemmer. Disse er ofte let adskillelige, men rust og skidt kan få rørene til at hænge godt sammen. Brug en vinkelsliber i dette tilfælde. Men husk, at gnisterne skal springe væk fra bilen. Dæk af og vær opmærksom på, at gnisterne udgør en stor brandrisiko!

Fjern alene den defekte komponent, og vær omhyggelig med ikke at skade andre dele. Begynd ikke at skære katalysatoren op, hvis det er flexrøret der skal udskiftes. Når du er færdig med vinkelsliberen, skal resten af delene gøres fri med en skruetrækker, og et par hammerslag.

Begynd ikke at svejse

I det hele taget er svejsning for en professionel, og i forbindelse med reparationer af udstødningen er det i øvrigt ikke nødvendigt. Det tærede metal kan være så tyndt, at det ikke er muligt at svejse. Er ende-lyddæmperen fyldt med huller, og det meste er tæret væk er det bedre helt at udskifte den.

Udskiftning er det bedste
Og så er det sådan, at det ofte er bedre at udskifte hele udstødningssystemet fremfor enkelte dele. Hele systemet er alt, undtagen katalysatoren og flexrøret.

Et helt nyt system yder den maksimale sikkerhed og sikrer en længere levetid. Når komponenterne befinder sig det samme sted, er de antageligvis i samme stand.
Skulle uheldet være ude - flexrøret brister - er det et tegn på at ende-lyddæmperen er rustet. Prisen på det samlede system (uden katalysator) kan sagtens gøre en udskiftning af det hele billigere. Når du udskifter udstødningen, skal du endvidere udskifte gummistropperne.

Hvad hvis du ikke selv vil

Nu kan det jo godt være, at du ikke gider at have alt bøvlet med selv at skulle skifte udstødningen, så kan det være en god ide, at indhente flere tilbud fra fagmænd, og derefter vælge det bedste af dem.

Og skulle du ikke her og nu kunne finansierer prisen på at få en professionel til at gøre det, er der muligheder på de finansielle markeder, der er rettet mod forbrugslån.

Forbrugslån er til for at finansiere flere forskellige ting. Der kan f.eks. være tale om en rejse, et drivhus, en bilreparation eller lignende, der ikke umiddelbart kan betegnes som noget varigt.

Det betyder dog ikke, at man ikke kan optage et forbrugslån, der finansierer noget, der opnår en varig værdi. På den måde er et forbrugslån et allround lån. Du kan anvende forbrugslånet til at finansiere en ny eller en brugt bil, tilsvarende kan du optage et forbrugslånet, hvis du har brug for at modernisere eller ombygge en bolig.

Der er ikke nogen indskrænkninger på, hvad du kan anvende et forbrugslån til. Det er dog af hensyn til dine låneomkostninger altid væsentligt at betænke, om der findes alternative lån mere egnede til det formål, du skal bruge et lån til.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.