14. august 2006 - Kia

Kia fylder 10
Sydkoreansk billigmærke fejrer ti år på det danske marked

Det sydkoreanske billigmærke Kia fejrer ti år på det danske marked.
Kia
I denne tid fejrer KIA Motors sin ti års fødselsdag. I foråret i 1996 landede de første modeller fra Sydkorea, og dengang foregik bilkøbet på en helt anden måde, end det sker i dag.

Kunderne kunne bestille deres kommende bil tre-fire steder rundt i landet, og måtte herefter vente nogle måneder, inden de så kunne hente den nye KIA i Fredericia. Og det gjorde folk i stor stil - for de nye bilmodeller fra Sydkorea var faktisk ganske komfortable køretøjer, der blot kostede måske 20 til 25 procent mindre end de etablerede mærker.

I et afgiftsplaget land som Danmark, hvor bilmodellerne konsekvent koster næsten tre gange så meget, som de koster i vore nabolande Tyskland og Sverige, er det klart, at koster en bil eksempelvis 10.000 kroner mindre i indkøb fra oprindelseslandet, så er der 30.000 kroner sparet.

Ærespris fra motorjournalisterne
KIA var fra starten en succes, og blev rent faktisk hjulpet godt på vej af de danske motorjournalister, der vejrede morgenluft for hele markedet.

Overskrifter som "prisbombe under det danske bilmarked", "slår bunden ud på bilmarkedet", "kompetent koreaner", "KIA's kanon-hit" og "den rullende revolution" var medvirkende til, at folk fandt vej til de meget få udsalgssteder, som dengang udgjorde KIA's salgsnet i Danmark.