3. januar 2007 - Volkswagen

Tvekamp i ørkenen
Vinterens ubetinget hårdeste motorsport er Dakarrallyet

Vinterens ubetinget hårdeste motorsport er Dakarrallyet.
Volkswagen
6. januar begiver 525 deltagere sig ud i det over 8000 kilometer lange sprintrace gennem Portugal, Spanien, Marokko, Mauretanien, Mali og Senegal, inden de - forhåbentligt - når målet i Dakar d. 21. januar.

Årets "Dakar" bliver mere end nogensinde en tvekamp mellem Mitsubishi og Volkswagen.

"Det bliver så tæt som nogensinde," fortæller Mitsubishis Stephane Peterhansel.

Stephane Peterhansel har vundet Dakar seks gange på motorcykel og to gange bag rattet af en af de succesrige Mitsubishi Pajero'er.

Mitsubishi har vundet rallyet 11 gange og de sidste seks gange i træk. I 2007 fejrer de 25 års jubilæum i det hårde ørkenrally.

Selvom Volkswagen fortsat er novicer udi ørkenrace, har den tyske fabrik rigtig gode odds i år. Fra dansk side er interessen for VWs indsats rigtig stor.

I spidsen for Volkswagen Motorsport står nemlig den tidligere racerkører, sønderjyden Kris Nissen, der som VW Motorsportsdirektør har ansvaret for at bringe VW helt til tops i Dakarrallyet.

"Der er intet krav om at vi skal vinde," siger Kris Nissen forud for rallyet. "Men naturligvis går vi efter sejren. Sidste år bliv vi nr. 2 - den bedste placering for en dieseldreven bil nogensinde - så derfor er førstepladsen naturligvis målet."

Den store forskel på VW og Mitsubishi er netop basisteknikken. De store VW Touaregs er udstyret med VWs kraftige 2,5 liters femcylindrede turbodieselmaskiner. De har et kolossalt moment, men er en særlig udfordring over de tusindvis af kilometer, der skal tilbagelægges gennem Saharas sandede og stenede ørkenområder.

Hos Mitsubishi satser man på de succesrige sekscylindrede fireliters benzinmotorer. De er stort set ligeså kraftige som VW-motorerne (omkring 280 hk), men deres motorkarakteristika giver dem formentlig en lille fordel i sandørkenen