21. februar 2007 - Renault

Det kører for Renault
Renault tjente 2,9 mia. euro sidste år

Renaults koncernchef, Carlos Ghosn, har netop præsenteret en nettoindtjening på 2,9 mia. euro.

Renault
Renaults koncernchef, Carlos Ghosn har netop præsenteret Renault-gruppens resultat for 2006. Renault nåede her en indtjening på 41,5 milliarder euro, 0,8 procent under 2005.

Et resultat, der primært har sit udgangspunkt i to forhold.

Dels et lavere bidrag fra det franske og de europæiske markeder (4,2 procent under 2005). Renault har i 2006 fulgt en ganske selektiv forretningspolitik, idet man har afventet den produktoffensiv, der er planlagt til at starte i andet halvår 2007.

Dels et stærkere bidrag fra de andre regioner – b.la. Syd- og Nordamerika og Asien-Afrika – i samme periode (2,3 procent op). En salgsstigning, der især er drevet af de tre mærker Renault, Dacia og Samsung.

I 2006 opnåede Renault et dækningsbidrag på i alt 1,063 milliarder euro eller 2,56 procent sammenlignet med 3,20 procent i 2005. Forretningsmæssigt var Renaults resultat i 2006 påvirket af de lavere salgstal i Europa, en større stigning end forventet på råstofpriserne, samt det forhold at omkostningerne i forbindelse med overgang til Euro 4 ikke er overført til salgspriserne.

Vækst på vej
Selv om det ikke direkte kan ses i resultatet for 2006, er der vækst undervejs:
- Fem af de 26 modeller, der er med i 2009 planen (Logan Van, Twingo, Laguna sedan, Laguna stationcar og Renaults første cross-over) bliver introduceret i 2007.
- Denne produktoffensiv bliver bakket op af teknologiske fremskridt, på bl.a. miljøområdet, hvor Renaults målsætning er at forblive en af Europas mest effektive bilproducenter, når det gælder brændstofforbrug og CO2 udledninger.
- Salget uden for Europa, som i 2006 stod for 30 procent af det samlede salg, vil fortsat vokse, drevet af Renault-gruppens tre mærker: Renault, Dacia og Samsung.

Den primære drivkraft bag Renaults forventede vækst frem mod 2009 er den stigning i produktionskapaciteten, der er skabt i Indien, Rumænien og Rusland. Og ikke mindst en række nye modeller, som er udviklet specifik til disse hurtigt voksende markeder.