6. november 2007 - FDM

Tilfældige bilafgifter
FDM mener at bilafgiftssystemet består af lappeløsninger

Tidspunktet for bilens crashtest er afgørende for dens afgift: For tilfældigt mener FDM.

FDM
Det danske bilafgiftssystem består af lappeløsninger. Derfor kan tilfældigheder afgøre, om en bilkøber får rabat på den nye bil, mens andre ikke gør, lyder kritikken fra FDM i novemberudgaven af medlemsbladet Motor.

Hvis du er på jagt efter ny bil, skal du være opmærksom på, om bilmodellen er crashtestet og hvor mange stjerner, den har opnået i testen. For får bilen topkarakter i Euro NCAP's sikkerhedstest, udløser det en kontant rabat på bilen. Men ikke alle biler bliver testet, inden de bliver sat til salg hos bilforhandleren, og bliver bilen først testet efter leveringsdatoen, får bilkøberen ikke efterfølgende penge tilbage fra staten.

"Det er ærgerligt, at tilfældigheder som en indregistreringsdato skal afgøre, om den ene bilkøber får et fradrag, men den anden ikke gør. Vi synes, at det er rigtig godt, at man får et fradrag for at købe en sikker bil, men som reglerne er i dag, kan vi kun anbefale, at bilkøberne venter med at købe en ny bil, til den er crashtestet, for først herefter udløses et eventuelt fradrag. Samtidig mener vi, at fradraget er alt for lavt," siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

FDM peger på, at fradraget på 3.600 kr., som bilkøberen får, hvis bilen opnår topkarakter i Euro NCAPs crashtest, er marginalt i forhold til den samlede pris på den afgiftsbelagte bil. Derfor vil den lille rabat ikke få en bilkøber til at vælge den ene bil frem for den anden, og dermed får sikkerhedsrabatten ikke den ønskede effekt.

"Problemet er, at det nuværende afgiftssystem er en lappeløsning. Hvis man vil bygge et system op af små lapper, så mener vi, at man i det mindste skal sikre, at man giver fradrag for alle tiltag, som kan fremme færdselssikkerheden. Derfor undrer det os, at man ikke har valgt at fremme det sikkerhedsudstyr, som i forvejen er brandbeskattet, da man lavede den seneste afgiftsregulering," siger Thomas Møller Thomsen.

Som eksempler på sikkerhedsudstyr, der fortsat belægges med verdens højeste afgift, kan nævnes adaptiv fartpilot, der automatisk nedsætter bilens hastighed, hvis afstanden til forankørende bliver for lille, eller PreSafe som er en elektronisk overvågning af bilen, der ved tegn på at bilen er ved at forulykke automatisk strammer sikkerhedsseler, lukker ruder og soltag og forbereder airbags til evt. aktivering. I praksis medfører de danske afgifter, at dette udstyr slet ikke sælges i Danmark, mens vores nabolande allerede nyder godt af sikkerhedsudstyret.