28. marts 2001 - Toyota
|
|
|
Skotten Allan McNish og Finnen Mika Salo udgør rygraden i Toyotas Formel 1-drøm.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Toyotas første Formel 1-testbil blev præsenteret for verdenspressen 23. marts, hvilket også markerede startskuddet på en lang række af test, som skal lede mærket frem til debut i motorsportens fornemmeste klasse i år 2002.
Som base for disse udviklingstest har Toyota valgt den sydfranske Paul Ricard-bane, hvor de har opført et udviklingscenter til opsamling og behandling af testdata.
Andre test vil blive gennemført på en stor del af verdens øvrige Formel 1-baner, og data fra disse test indgår som et led i den fortsatte udvikling af bilen, men samtidig som en del af det omfattende forberedelsesarbejde forud for debuten næste år.
Til disse test har Toyota hyret to af verdens bedste racerkørere. Finnen Mika Salo som tidligere har kørt Formel 1 for Ferrari, BAR, Sauber, Tyrrell og Lotus skal de næste elleve måneder fungere som testkører i teamet. Mika Salo skal endvidere være fast kører i teamet i debutåret 2002. Den regerende mester i amerikansk Le Mans skotten Allan McNish er hyret som testkører i hele 2001.
I modsætning til mange andre Formel 1-team, bygger og designer Toyota selv Formel 1-bilen fra bunden.
Toyota har hidtil koncentreret sin indsats i motorsport omkring rally, Le Mans og den amerikanske Cart-serie. Fra 2002 gælder det den vel nok største udfordring af dem alle - Formel 1.
TOYOTA FORMEL 1-TESTBIL
TEKNISKE SPECIFIKATIONER Motor: Toyota V10 / 2.998 ccm Gearkasse: 6-gear semi-automatisk Kobling: Sachs flerplade Chassis: Carbon aramid / epoxy Affjedring: Støddæmpere med Torsion fjedre Bremser: Alcon Støddæmpere: FFT Hjul: BBS - Foran: 13 x 12 - Bagved: 13 x 13,5 Dæk: Michelin Pilot Elektronik: Magneti Marelli
DIMENSIONER Sporvidde: For: 1.450 mm - Bag: 1.390 mm Akselafstand: 3.120 mm Vægt: 600 kg med kører Total længde: 4.620 mm
|
|