17. april 2001 - Renault

Bedre diesel-økonomi
Renault forbedrer indsprøjningen til common rail

Renault lover, at deres nye 1,5 liters dieselmotor vil larme mindre samt være bedre for miljøet.
Af Jeppe Lykke Hansen
Renault sender sit nyeste bidrag til dieselteknologien på markedet, når de i løbet af 2001 kommer med en ny 1.5 liters diesel-motor med et nyt common rail-indsprøjtningssystem.

Intelligent indsprøjtning
Den væsentligste forskel fra et almindeligt cylinderformet common rail-system er formen, men de væsentligste fordele ligger i indsprøjtningsdyserne og i den avancerede styring af indsprøjtningsprocessen.

Systemet giver mulighed for en individuel justering af indsprøjtningsdyserne, så man kan kontrollere både indsprøjtningstid og mængde individuelt for hver enkelt dyse.

Systemet er udstyret med en permanent og selv-regulerende kontrolfunktion, som ændrer brændstof-indsprøjtningen, hvis det er nødvendigt for at gøre forbrændingen optimal.

Mindre larm og CO2
Den nye teknik tager også toppen af den karakteristisk dieseldunken og forbedre omdrejningskurven væsentligt, hvilket især skulle vise sine fordele ved overhalinger.

Denne mindre common rail-motor er en del af Renaults miljøpolitik om at tilbyde biler med lav CO2-udledning. I en bil af Clio-størrelsen vil den nye motor kunne køre godt 22 kilometer på en liter diesel ved blandet kørsel.

I løbet af 2001 vil Renault præsentere to versioner af 1.5 dCi-motoren, der kommer til at yde hhv. 65 hk / 160 Nm og 80 hk / 185 Nm.