18. oktober 2000 - Toyota

Ny kraftig diesel-motor til Toyota Landcruiser
Toyotas populære Landcruiser GX 90 bliver fra slutningen af oktober lanceret med en ny og kraftig commonrail dieselmotor i såvel stationcar-udgaven som i varebilsversionen

Landcruiser GX 90 lanceres i slutningen af oktober med en ny dieselmotor med hele 163 HK.
Den stærke firehjulstrækker er dermed den anden bilmodel som Toyota i år lancerer med den avancerede commonrail dieselteknologi. I begyndelsen af oktober blev den faceliftede Toyota Avensis introduceret med den moderne teknologi og til november kommer turen til Toyota Corolla.

Den nye kraftige commonrail dieselmotor med turbo og intercooler som tilbydes i Toyota Landcruiser GX 90 er på 3.0 liter og yder hele 163 HK ved 3.400 omdrejninger i minuttet. Drejningsmomentet, som er på imponerende 343 Nm ved 1.600 - 3.200 omdrejninger i minuttet, gør bilen til en suveræn trækker af trailere på helt op til 2.800 kilo med bremser.

Topfarten er på 165 km/t (aut. 170 km/t) og accelerationen fra 0 til 100 km/t på 12,5 sekunder (aut. 12,1 sekunder) gør den nye Toyota Landcruiser GX 90 D-4D til en hurtig og letkørt bil på almindelig vej. Bevæger føreren sig uden for offentlig vej og ud i terrænet sørger blandt andet permanent firhjulstræk, centerdifferentiale med fuldt spær, fuldt spær på bagakslen, reduktionsgear og tomgangsregulator for at kørslen også her bliver så problemfri som muligt.

Bilen leveres i to udstyrsversioner og fælles for dem begge er et højt komfort- og sikkerhedsniveau. Priserne starter ved kr. 219.993 for en 3 dørs Landcruiser GX 90 D-4D Commander Van. Prisen er eksklusiv moms og inklusiv registreringsafgift.

Ønsker man den nye commonrail dieselmotor i stationcar-versionen starter priserne ved kr. 477.993 for en tredørs Landcruiser GX 90 D-4D Commander.