18. oktober 2001 - Mercedes
|
|
|
Dette billede demonstrerer, hvordan hjulene aktivt holder bilen på plads i svinget.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Den seneste konceptbil fra Mercedes er en topersoners roadster opkaldt efter carving-ski, og det er langt fra en tilfældighed.
Slalombil Carvingski har langt bedre styreegenskaber end traditionelle ski på grund af deres specielle form, og det er netop bedre styreegenskaber, Mercedes er gået efter.
Også selv om det har givet en speciel form.
Skæve hjul Det nye asymmetriske hjul-koncept gør, at de yderste hjul læner sig indad i svingene, så det kun er det inderste af dækket, der er i kontakt med vejen.
Teknikken i F 400 Carving gør det muligt for hjulene at ændre vinklen i forhold til bilen med op til 20 grader.
Det gør, at bilen set forfra i et skarpt sving ser ud som om, den har været involveret i et uheld, og hjulene er ved at falde af.
Svingstabil Gevinsten ved den nye teknik skulle være 30 procent mere stabilitet i sving i forhold til en tilsvarende bil med almindelige hjul samtidigt med, at risikoen for udskridning reduceres markant.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
|