10. december 2001 - Mazda
|
|
|
Den kommende Mazda 6 får plastic-dele støbt med den nye sprøjtestøbningsteknik.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Lettere, stærkere og billigere. Det er drømmekombinationen for enhver bildesigner, når det drejer sig om nye materialer at lave bil af, men det er sjældent, at de tre ting følges ad.
Ny teknik Men Mazda har nu udviklet en ny støbeteknik, der giver stærkere, lettere samt billigere plastic-komponenter til bilen.
Den kommende Mazda 6, der afløser 626, får blandt andet al dørindmad samt et frontmodul støbt efter den nye teknik.
Formstøbte ulemper Tidligere har Mazda brugt formstøbt plastic, der har en lang række ulemper, der har vanskeliggjort både vægt- og omkostningsreduktion.
Den nye teknik, der er baseret på sprøjtestøbning, giver til gengæld mulighed for at lave langt mere komplicerede dele.
Og så er det oven i købet mere miljøvenligt, da delene kan genanvendes.
Tre gange almindelig styrke Plastic-komponenter lavet efter den nye teknik skulle være tre gange så stærke som traditionelle dele.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
|