18. februar 2002 - Maybach
|
|
|
Den nye Maybach med forfaderen Maybach Zeppelin fra 1930'erne.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Den tyske Rolls-Royce-konkurrent Maybach får sin første optræden foran et internationalt publikum i mere end 60 år på det 72. Geneve Motor Show i næste måned.
Maybach-standen på motorshowet bliver et stort nostalgitrip over et mærke, som nok de færreste ville kende, hvis ikke det var for alt hype'en omkring den nye model.
Maybach for sig Men hype'en er naturligvis ikke uden grund.
Den nye Maybach var oprindeligt tænkt som en superluksuriøs storebror til Mercedes S-klassen, men endte som en mærke helt for sig selv. Måske for ikke at skygge for S-klassen, hvis kerne-købere måske ikke ville være helt tilfredse med kun at køre den næststørste Mercedes-model.
Håndbygget luksus Den oprindelige Maybach var håndbygget efter kundens specifikationer.
Flagskibet dengang var den 5,5 meter lange Maybach Zeppelin V12, der var Tysklands største bil i sin samtid.
Maybach Manufaktur Maybach-logoet består af to sammenføjede M'er, der står for Maybach Manufaktur.
Som den fjerne forfar i 1930'erne er det et V12-kraftværk, der sørger for fremdriften.
Den nye Maybach yder 550 hestekræfter og har et højeste drejningsmoment på 900 newtonmeter.
Sjælden gæst i Danmark Hvis priserne kommer til at følge Rolls-Royce, vil prisen på en Maybach på danske plader ligge i nabolaget mellem fem og otte millioner kroner. Så den kommer vi ikke til at se mange af.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
|