5. marts 2002 - Porsche

Pebret Porsche
Porsche bryder alle grænser med ny sporty fritidsbil

Den nye Porsche Cayenne må siges at være et radikalt brud med alt Porsche tidligere har stået for - Bortset fra selvfølgelig høj pris og supersportslige køreegenskaber.
Af Jeppe Lykke Hansen
Den har længe spøgt i kulissen, men nu er det helt officielt. Porsche kommer med en helt ny model, der vel egentligt bedst kan beskrives som en mellemting mellem en klassisk firehjulstrækker og en Porsche 911.

Porsche Cayenne beskrives af Porsche som markedets hidtil mest sporty SUV-model (Sport Utility Vehicle), og der skal nok være noget om snakken.

Firehjulstrækker med 266 i timen
Cayenne'en fås i to udgaver kaldet S og Turbo. I begge modeller ligger en nyudviklet V8-motor med 4,5 liters slagvolumen.

Den 'lille' S-model har 340 hestekræfter og et drejningsmoment på 420 newtonmeter, mens turbo-versionen er helt oppe på 450 heste og 620 newtonmeter.

S'eren skyder fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,2 sekunder og stopper ikke, før den når 242 kilometer i timen. Turbo'en accelererer fra 0 til 100 på bare 5,6 sekunder og har en tophastighed på 266 kilometer i timen.

En stor forskel på fire millimeter
Begge Cayenne-versioner har permanent firehjulstræk. De måler 4,8 meter i længden 1,7 i højden og 1,9 i bredden. Turbo-versionen stikker dog 4 millimeter længere bagud på grund af længden på de fire udstødningsrør.

Prisen på danske plader er endnu ikke offentliggjort.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER