21. maj 2002 - Fiat
|
|
|
Årets bil 2000 må også have været blandt årets grimmeste.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Køn er Fiat Multipla ikke, men gang på gang har den vist sit værd som familiebil, hvilket de danske motorjournalister da også påskønnede nok til at kåre den til årets bil i 2000.
Nu kommer 2002-modellen, der ikke byder på de store forandringer. Den har eksempelvis stadigt "dellen" på næsen, men Fiat satser åbenbart målrettet på, at Multipla kan charme sig ind i bilkøbernes hjerter med sit noget specielle udseende.
Indfangede kofangere Den største udseendemæssige fornyelse ligger i, at kofangerne på ELX-modellen nu er indfarvet i karrosserifarven, hvilket næppe kan betegnes som nogen revolution.
Indenfor byder Multipla anno 2002 på nye sæder og nakkestøtter, men det er nok også de færreste, der vil lægge mærke til.
Mere sikkerhed i familiebilen På sikkerhedsområdet har Fiats ingeniører til gengæld givet Multipla'en den store overhaling med nye intelligente airbags, windowairbag som ekstraudstyr og øget karrosseristyrke.
Oven i det har Fiat Multipla nu også Isofix-beslag til Isofix-barnestole.
Diesel og benzin Motorprogrammet består fortsat af en diesel- og en benzinmotor med henholdsvis 103 og 115 hestekræfter.
Med den 16 ventilers benzinmotor accelerer Multipla fra 0 til 100 kilometer i timen på 12,6 sekunder, har en tophastighed på 170 kilometer i timen og kører 11,1 kilometer literen.
Common Rail Med common rail-motoren hedder de samme tal: 0 til 100 på 12,2 sekunder, tophastighed på 173 kilometer i timen og 15,6 kilometer literen.
Den nye Multipla er allerede ude hos de danske forhandlere. Priserne starter ved 226.000 kroner uden levering.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
|
|