5. september 2002 - sportscartesting.com
|
|
|
Fronten er blandt de dele, der er blevet modificeret på den nye Toyota MR2.
|
Af sportscartesting.com DE TRE ÅR den nuværende Toyota MR2 har været på markedet, har den fået masser af ros af biljournalister for dens køreglæde og værdi-for-pengene - inklusiv i testen på sportscartesting.com.
Vi kan allerede lide centermotor-bilen, men nu ser det ud til, at Toyota strammer skruen yderligere og vil forvandle MR2 til en ægte køremaskine. Større hjul, spærredifferentiale og en sekstrins gearkasse peger alt sammen i samme retning - dette er køre-stærkt-udstyr.
Ny front og hæk Set udefra opdager du en nydesignet front og hæk, der skal understrege det mere aggressive look, således er der nu tågelygter integreret i frontspoilerne. Forlygternes og baglygternes design er nydesignede. Et kendetegn mere: Bagud stritter et nyt større udstødningsrør.
Men her kommer de interessante nyheder: VSC, Vehicle Stability Control, siger Toyota, altså en type ESP, TRC, Traction Control og BA (Brake Assist). Al denne elektronik gør det sikrere at køre tæt på bilens grænse - hvor den gamle i øvrigt var meget tilgivende og let at læse.
Større fælge og dæk Desuden større fælge og dæk, nu 16 bag og 15 tommer for - tidligere var der 15 tommer i begge ender. Desuden har styretøjet nu en ny type lejer, der skaber mindre modstand i det allerede lette styretøj. Endelig er her nu Torsen-spærredifferentiale - atter en køremaskine-detalje.
Endelig har undervognen fået en overhaling med nye støddæmpere og andre bøsninger - altså sammen for at give MR2 en "fladere" opførsel i sving.
Flere gear MR2 har hidtil kunne fås med enten femtrins manuel eller femtrins SMT- gear - SMT er forkortelsen for Toyotas udtryk Sequential Manuel Transmission - altså sekventielt gear, som vi kender det fra for eksempel Alfa Romeo og Ferrari.
Nu kommer SMT-gearene med hele seks trin. Og tilmed har Toyota gjort skiftene endnu hurtigere - det tjener japanerne til ære, da de allerede har et at de hurtigste gearskift af denne type.
FAKTA · Ny Toyota MR2 · Større hjul · Ny affjedring · Torsen spærredifferentiale · sekstrins sekventiel gearkasse · Lancering: 2002 Paris Motor Show
|