19. september 2002 - Opel
|
|
|
På danske plader ville Eco-Speedster teoretisk falde ind under den berømte Lex-Lupo og dermed ikke koste mere end 160 kroner om året i grøn ejerafgift. Ikke dårligt for en sportsvogn med centermotor.
|
Af Jeppe Lykke Hansen En topfart på 250 kilometer i timen og et brændstofforbrug på hele 40 kilometer literen lyder som det rene science fiction, men ikke desto mindre, er det hvad Opel lover for deres nye Eco-Speedster.
Eco-Speedster kommer dog næppe nogensinde på markedet, men skal fungere som reklame for Opels kommende diesel-offensiv, hvor de næste år introducerer fire nye diesel-motorer med op til 177 hestekræfter.
Lille motor med store præstationer Den aerodynamisk udformede Eco-Speedster med den langstrakte bagende er udrustet med en "lille" 1,3 liters ECOTEC CDTI center-motor ydende 112 heste, men størrelsen er ikke alt.
I kombination med Eco-Speedsters ny kunststofkarosseri med meget bedre luftmodstandskoefficient og endnu lavere vægt en "standard-Speedsteren", vender bilen op og ned på, hvad der tidligere har været muligt.
Ny konstruktion Den nye 16 ventilers motor er en helt ny fire-cylindret konstruktion med sidste nye udgave af common rail-teknologien.
Eco-Speedster præsenteres for publikum på den internationale biludstilling i Paris senere denne måned.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
|