25. februar 2003 - sportscartesting.com

Effekt og moment
Begavede forbedringer af motoren i Porsche 911 GT3

Den nye Porsche 911 GT3 byder på mere effekt og mere moment uden at forbruget ryger i vejret.
Af sportscartesting.com
MERE EFFEKT OG mere moment i den samme motor og med uændret forbrug. Well, dette er den nye Porsche 911 GT3-motor i en nøddeskal.

Vigtigste tricks er at reducere massen af bevægelige dele i den sekscylindrede boxermotor samt at udnytte fordelene ved motorens VarioCam knastaksel, der er et fuldt justerbart knastaksel-system med faseforskydelige ind og udstødningsknaster.

Flere heste
Derfor er effekten øget med 21 hestekræfter fra 360 ved 7.200 omdrejninger i minuttet til 381 ved samme omdrejningstal. Momentet er steget fra 370 til 385 newtonmeter ved uændrede 5.000 omdrejninger i minuttet.

På jagten efter mere effekt og moment har teknikkerne (og kommende kørere) fået yderligere en fordel, nemlig at motoren nu løber letter og hurtigere farer op i omdrejninger.

Den nye 911 GT3 accelererer til 100 på 4,5 sekunder, hvilket er 0,3 hurtigere end den tidligere, mens topfarten er 306 kilometer i timen.

Fakta:
· Porsche 911 GT3
· To eller enpersoners coupe
· Hækmotor, baghjulstræk
· Sekscylindret boxer
· 381 hestekræfter
· 385 newtonmeter
· 4,5 sekunder
· 306 kilometer i timen
SE MERE PÅ SPORTSCARTESTING.COM
På sportscartesting.com kan du se flere billeder, læse om andre vilde sportsvogne og få andet guf med højt oktantal.