25. september 2012 - Audi

Den nye Audi A3 Sportback
Audi sender den nye A3 Sportback på banen.

Den nye Audi A3 Sportback forventes på det danske marked i februar/marts 2013.
Audi

Sportslig, alsidig og progressiv
Audi ultra-letvægtsteknologien er med til at sikre den kompakte 5-dørs-bil med det rummelige bagagerum en banebrydende lav vægt, og motorerne er kraftfulde og yderst effektive. Når det gælder infotainment og førerassistentsystemer byder den nye A3 Sportback på løsninger, der sætter nye standarder i segmentet for kompakte premiumbiler.

Det udvendige design
Den nye Audi A3 Sportback har et sportsligt og udstrakt design. I længden (4.310 mm), bredden (1.780 mm) og højden (1.425 mm) overgår den kun forgængermodellen ganske lidt, mens akselafstanden er vokset med 58 mm til 2.636 mm. Sammenlignet med A3 3-dørs har den 5-dørs model 35 mm mere akselafstand.

Linjeføringen med de tre sideruder virker stram og koncentreret, og alle detaljer er præcise og udtryksfulde. Det dominerende element på fronten er den markante singleframe-kølergrill med de skrå øverste hjørner. Grillen er holdt i farven stengrå. De flade forlygters nederste kanter er skrå, og som ekstraudstyr tilbyder Audi xenon plus-forlygter med LED-dagskørelys og på et senere tidspunkt også LED-forlygter. Store luftindtag i fronten viser motorernes kraft.

Besøg billånsoversigten på Bilpriser.dk

Den skarpt skårne tornadolinje inddeler området under ruderne og giver bilen en kraftfuld skulderdel. Over panelerne forløber dynamiklinjen opad i retning mod bilens bagende.
De spændingsfyldt buede karrosseriflader, de store, præcist definerede hjulkasser, de relativt smalle, stærkt hældende C-stolper og den diskrete tagkantspoiler understreger A3 Sportbacks sportslige ambitioner, og det samme gælder sidespejlene, der ligesom på en sportsvogn er monteret på dørene.

Bagenden har en udpræget tredimensionel udformning, og de delte lygter understreger bilens bredde. I forbindelse med xenon plus-forlygter er baglygterne i LED-teknik, hvor LED-lysledere giver et præg af gennemgående buer. Det adaptive stoplys, som blinker hurtigt, når man bremser kraftigt, er standard. Diffusoren er adskilt med en skarp kant, og afgangsrørene - et eller to afhængigt af motoren - er placeret i venstre side.

Audi tilbyder 13 lakfarver til A3 Sportback - tre unifarver, otte metallicfarver og to perleeffektfarver. Som ekstraudstyr udgør de blanke rudelister et højdepunkt rundt om ruderne (standard på udstyrslinjen Ambiente). Ekstra sportslige kunder kan vælge S line-sportspakken og S line-eksteriørpakken.

Det ultra-lette karrosseri
Audi ultra-letvægtsprincippet har allerede i lang tid været en bærende søjle for mærket. For den nye A3 Sportback betyder det, at vægten sænkes med op til 90 kg i forhold til forgængermodellen. I udgaven med 1.4 TFSI-motor vejer den 5-dørs bil uden fører nu kun 1.205 kg. Audi, som er pioneren på verdensplan, når det gælder letvægtskonstruktioner, har endnu en gang vendt vægtspiralen og leveret en ny rekord.

Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk

Kabinen
Interiøret i den nye A3 Sportback har en elegant, let og klar udformning. Linjerne og fladerne har en senet og spændt udformning, og i stil med de større Audi modeller løber der en lang bue under forruden. Instrumentpanelet med den svungne front er slankt og lavt, og i forbindelse med midterkonsollen, som er rettet let mod føreren, ser det ud til at svæve - det giver en fri fornemmelse bag rattet.

Bagagerummet byder på en volumen på 380 l. Når ryglænene er klappet frem, vokser volumenen til 1.220 l. Bagagefladen er jævn. Læssebredden mellem hjulkasserne udgør 100 cm. Bagagerumsbunden kan placeres på to forskellige niveauer, og holdetapperne, som støtter den, har små LED-lamper integreret. Bagsæderyglænet kan klappes frem i forholdet 60 til 40 eller klappes komplet frem. Taskekroge og fastgørelsesøjer er standard, og som ekstraudstyr fås en vendemåtte, en opbevarings- og bagagerumspakke, en skiklap og en ski- og snowboardtaske.

Motorerne
Audi leverer i første omgang den nye A3 Sportback med en TDI- og to TFSI-motorer. Lidt senere følger to diesel- og to benzinmotorer mere. De samler flere effektivitetsteknologier: direkte indsprøjtning, turboladning, den innovative termostyring og start-stop-systemet. I forhold til forgængermodellen er forbruget ved blandet kørsel faldet med ca. 10 %.

Den nyudviklede 2.0 TDI, hvor balanceakslerne nu roterer i krumtaphuset, fås i to forskellige varianter. I versionen med 150 hk og 320 Nm hedder tallene for A3 Sportback med forhjulstræk 8,4 sek. for sprinten fra 0-100 km/t og en tophastighed på 213 km/t. Forbruget ved blandet kørsel ligger på økonomiske 23,8 km/l, hvilket svarer til en CO2-emission på 108 g pr. km.
Den nye 1.4 TFSI i A3 Sportback, som har en motorblok, der nu ligeledes er fremstillet af aluminium, vejer kun 107 kg - 21 kg mindre end forgængermotoren. Den yder 122 hk og har et drejningsmoment på 200 Nm, hvilket er nok til at sende A3 Sportback fra 0-100 km/h på 9,3 sek. og op til en tophastighed på 203 km/t. Forbruget ved blandet kørsel ligger på 18,9 km/l (123 g CO2 pr. km).

Den nye 1.8 TFSI, som er den kraftigste benzinmotor i programmet, yder 180 hk og har et drejningsmoment på 250 Nm. Den kombinerer den direkte FSI-indsprøjtning med en ekstra indsprøjtning i indsugningsmanifolden og justerer ventilslaget efter behov via Audi valvelift system. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket - en løsning, der også findes i lignende form i de to mindre TFSI-motorer. Tallene for versionen med S tronic og forhjulstræk: fra 0-100 km/t på 7,3 sek., tophastighed 232 km/t, forbrug ved blandet kørsel 17,9 km/l, hvilket svarer til 130 g CO2 pr. km.

Kraftoverføringen
Alle motorer i den nye Audi A3 Sportback er som standard udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Til samtlige motorer fås S tronic som ekstraudstyr, og afhængigt af version har dobbeltkoblingsgearkassen, der skifter lynhurtigt og næsten uden at man mærker det, seks eller syv gear.

Find din næste bilforsikring på Bilpriser.dk

Infotainment
Den nye Audi A3 Sportback præsenterer banebrydende innovationer inden for mobil kommunikationselektronik - den modulopbyggede infotainment-platform. Dette koncept gør det muligt at realisere en hurtig udvikling af nye innovationer.

Førerassistentsystemer
Også når det gælder førerassistentsystemer gør den nye Audi A3 Sportback brug af avancerede teknologier - den vigtigste er Audi adaptive cruise control. Radarfartpiloten holder op til en hastighed på 150 km/t automatisk den af føreren valgte afstand til den forankørende. Hvis man vælger assistentpakken, som sammenkobler flere systemer, foregår reguleringen endda op til 200 km/t. I samspil med S tronic omfatter ACC en Stop&Go-funktion til lavere hastigheder.