16. maj 2013 - Ekstra Bladet

Baksensorer redder liv
Undersøgelse viser, at baksensorer virker.

Svensk undersøgelse viser, at antallet af sammenstød ville falde med hele 27 procent, hvis alle biler havde baksensor.
Ekstra Bladet

Baksensorer en god løsning
Hver fjerde sammenstød ved lav fart kunne undgås med en baksensor, viser undersøgelse. Dansk havarikommission bakker op. Danmark ligger skidt til i statistikkerne på området
Den er langtfra kun til pynt, den elektroniske bak- eller parkeringssensor, som bipper løs, hvis du er for tæt på genstande, gående eller gravhunde.

Faktisk ville antallet af sammenstød falde med hele 27 procent, hvis alle biler havde baksensor. Det viser en undersøgelse, som det svenske forsikringsselskab Folksam har lavet.
Svenskernes undersøgelse viser også, at en fjerdedel af samtlige bil til bil-kollisioner sker ved bakning, og at skader efter sammenstød ved bakning tegner sig for en femtedel af alle udgifter til forsikringsskader.

Mest alvorligt er det dog, når personer kommer til skade. Mens der i Sverige de seneste syv år er dræbt 17 personer, der er kørt over ved bakkeulykker, er tallet herhjemme 42 personer over en tiårs periode. I forhold til landenes størrelse er der forholdsvis flest ulykker i Danmark.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Effektivt med bakkamera
Sven Krarup Nielsen, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, mener baksensorer vil have den samme effekt herhjemme.

"Det lyder absolut sandsynligt, at man kan reducere antallet af ulykker med en baksensorer. Hvis sensoren er monteret sammen med et kamera, har jeg endnu større tro på, at det virker. Trafikanten skal jo være overbevist om, at der er noget, man skal holde for", siger Sven Krarup Nielsen.

"Det er vigtigt, at man ved, det ikke bare er den sædvanlige lygtepæl, der står bag bilen, men at der også måske er noget, man skal holde tilbage for. Et kamera kan ikke give signal, men du kan tjekke her, når signalet fortæller, at du skal være opmærksom", siger han.

Besøg forsikringsoversigten her!

Effekten er klar
Det er uvist, hvor mange danskere, som tilkøber bak-alarm på en ny bil eller eftermonterer en fra en tilbehørsbutik. Men alarmer og parkeringssensorer kommer i stigende grad med i udstyrspakkerne på de nye biler. Den svenske undersøgelse har kun koncentreret sig om sensorer, og ikke kameraer. Men effekten er klar.

"Selv om baksensorer ikke helt kan forhindre bakulykker, så bidrager de til en højere trafiksikkerhed og kan endda være med til at redde liv", lyder det fra Anders Ydenius, som er trafikforsker hos Folksam.

Noget, som Sven Krarup Nielsen bifalder. Han ser gerne, at baksensorer og kameraer fritages for afgift sammen med andre former for sikkerhedsudstyr.

"Danmark var et af første lande med ABS-bremser og ESC antiskrid, fordi det er fritaget for afgift her. Det er en rigtig god løsning. Når vi har så høje afgifter og så dyre biler, er det også om at have den højeste sikkerhed i dem", siger han.

Annoncér gratis din bil på Bilpriser.dk

Ingen skudsikker løsning
Hos Rådet for Sikker Trafik er man noget mere delt.
"Der sker også ulykker med biler, der har baksensor. Så de er ikke svaret på alting, men på bundlinjen er det overvejende positivt", siger pressekonsulent Søren Ørsted Pedersen.

Han mener dog, at andre sikkerhedssystemer, som for eksempel vognbanealarm eller systemer, der automatisk bremser ned ved forhindringer, skal have højere prioritet for afgiftsfritagelse.

"Bakulykkerne udgør kun en lille del af de samlede ulykker. De fleste ulykker sker, når man kører fremad. En ulykke er altid en for mange, men man kan få mere effekt ved at prioritere støtten på andet udstyr", siger Søren Ørsted Pedersen.