21. maj 2013 - Shell

Dansk verdensrekord
Danske studerende sætter verdensrekord - igen.

Hæder og ære til de dansle hold, der i weekenden deltog ved verdens største løb for hyper-energieffektive biler, Shell Eco-marathon i Rotterdam. Foto Søren Svendsen
Shell

Dansk hold med verdensrekord
I en weekend, hvor Melodi Grand Prix-sejren i Malmø overstrålede alt andet, satte danske ingeniørstuderende et fornemt aftryk på årets Shell Eco-marathon. DTU’s bybil med en ny verdensrekord med 612 km på en liter benzin. Og Aarhus Universitets solcelle-prototype og Aalborgs brintbil hentede en femte- og en fjerdeplads i deres respektive klasser.

Trods elendigt vejr undervejs lykkedes det tre ud af fire af de danske biler at høste hæder og ære, da de i weekenden deltog ved verdens største løb for hyper-energieffektive biler, Shell Eco-marathon i Rotterdam.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Studerende fra hele Europa
I kamp med 224 selvkonstruerede biler og 3.000 studerende fra tekniske skoler og universiteter i hele Europa blev det til en dansk verdensrekord i bybils-klassen fra DTU, mens Aalborg Universitet og debutanterne fra Aarhus Universitet besatte en fjerdeplads og femteplads i stærkt besatte klasser for rumraketlignende prototyper.

”Igen i år har danske ingeniørstuderende placeret sig i den absolutte superliga, når det handler om at køre ekstremt langt på literen. De studerendes evner til at omsætte teori til praksis i form af avancerede, selvkonstruerede køretøjer viser med al tydelighed, at vækstlaget på de danske tekniske universiteter er både bredt og stærkt. Under én kam understreger deres præstationer ved årets Shell Eco-marathon, at vi i Danmark har et kæmpe potentiale, når det handler om at udvikle energieffektive løsninger til fremtidens transport,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell.

Verdensrekord til DTU - igen
DTU Roadrunners fejrede deres 10-års jubilæum i konkurrencen ved Shell Eco-marathon med en ny verdensrekord i klassen for små bybiler, kaldet Urban Concept. Her forbedrede holdet og dets ethanolbil sin egen rekord fra 2012 med bare 1,29 km.
612,29 kilometer på det, der svarer til en liter standard 95 blyfri benzin, blev det til. En bedrift, som understreges af, at nummer to i klassen fra Luleå Universitet i Sverige kørte 287 km/liter.

Besøg forsikringsoversigten her!

Små 3000 km på literen i brintraket
Aalborg Universitets studerende kunne glæde sig over en flot fjerdeplads for holdets prototype brintbil ved årets Shell Eco-marathon. Her klarede ’Carbon Cobra’, som bilen er døbt, 291,34 km pr. kWh, hvilket svarer til ca. 2.651 km/liter*. En fornem tangering af sidste års placering.

Holdets nye og delvist 3D-printede bybil i Urban Concept-klassen tiltrak sig stor interesse fra både publikum, andre studerende og arrangørerne af løbet. Desværre havde bilen, som er blevet udviklet fra bunden på få måneder, problemer med motorstyringen. Det forhindrede holdet i at komme inden for tidsgrænsen i samtlige forsøg på banen.

Imidlertid fik de studerende dokumentation for, at ideen med at 3D printe store dele af bilen, holder vand. Så bilen vender tilbage i en forbedret og gennemprøvet version i 2014.

Aarhus-debutanter med format
For første gang nogensinde havde Danmark i år tre universiteter tilmeldt Shell Eco-marathon. Det, takket være Aarhus Universitet, som efter måneders hårdt arbejde i værkstedet mødte op med en totalt uprøvet prototype solcellebil.

Men til trods for, at bilen kørte sine allerførste meter på en parkeringsplads uden for Shell Eco-marathon banen i Rotterdam, præsterede de ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet en imponerende femteplads med 661,81 kWh, hvilket svarer til over 6.000 km/liter benzin* i et felt ud af 27 eldrevne biler.

Annoncér gratis din bil på bilpriser.dk

Eco-marathon kort fortalt
Shell Eco-marathon samler hvert år tusinder af studerende fra tekniske skoler og universiteter i hele Europa. I år deltog mere end 3.000 studerende i 224 hold fra 24 lande med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ethanol-biler.

Over de tre dage konkurrencen varer, kæmper holdene for at køre så langt som muligt på det, der svarer til en liter benzin. I de forskellige klasser for prototype-biler klarer f.eks. de bedste elbiler mere end 9.500 km/l, mens hold i klassen for små bybiler med forbrændingsmotorer, der i princippet kunne køre på vejene, præsterer over 610 km/l.