29. juli 2013 - BT

Diesel på tilbagetog
De dieseldrevne bilers popularitet falder.

Tommelfingerreglen er, at når man kører under 15.000 km om året, så skal man have benzin. Kører man over 20.000 km, er diesel udgangspunktet.

BT og bilpriser.dk

På ét år er bøtten vendt
I årets første fem måneder havde således kun 12 pct. af de solgte små biler dieselmotor, blandt de mellemstore biler var andelen 54,2 pct. Sammenlignet med tallene for de samme fem måneder 2012 er forskellen markant: I januar-maj 2012 var dieselandelen for de små biler 20,2 pct. og 68,9 pct. for de mellemstore. Download analysen nederst på siden.

Blandt de små biler rubricerer De Danske Bilimportører bl.a. mikrobiler som VW Up, men også minier som f.eks. Ford Fiesta – mikrobiler med dieselmotor er det stort set ikke til at opdrive. Eneste i øjeblikket er Renault Twingo, der i anskaffelse koster 30.000 kr. mere med dieselmotor. Og den lille kabinescooterlignende – og ganske dyre – Smart.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Billigere at eje en benzinbil
Der er grundlæggende tre forklaringer på, at danske bilkøbere i stigende grad vender tilbage
til benzin: For det første har flere mærker føjet små og særdeles effektive benzinmotorer til modelrækken.

Fra fire cylindre, 1.200-1.600 kubikcentimeter og et benzinforbrug på 15-18 km/l til tre cylindre, 900-1.000 kubikcentimeter og et benzinforbrug på den pæne side af 22 km/l.

For det andet steg ejerafgiften fra 1. januar 2013 for dieselbiler forholdsmæssigt mere end for benzinbiler. Det betød f.eks., at ejerafgiften på en dieselbil, der går 20 km/l, steg fra 3.360 kr. til 4.240 kr. En benzinbil, der går over 20 km/l, steg blot fra 560 til 580 kr. om året.

Besøg forsikringsoversigten her!

To eksempler
For det tredje er det blevet billigere at eje en lille eller en mellemstor benzinbil. To eksempler, som bilpriser.dk har foretaget for BT, illustrerer tydeligt, at benzin er en overvejelse værd.

En minibil som f.eks. Ford Fiesta med 1,0 liters turbobenzinmotor og 100 hestekræfter er over tre år billigere at eje end en Fiesta med 1,6 liters dieselmotor og 95 hestekræfter. Uanset om man kører 15.000 eller 25.000 kilometer om året.

For en mellemstor bil som VW Golf er forskellen på diesel og benzin marginal. Golf 1,2 TSI med 105 hestes benzinmotor koster over tre år og 15.000 årlige kilometer 3,82 pr. km, med 105 hestes dieselmotor er kilometerprisen 3,86 kr. Ved 25.000 km om året er forskellen kun to øre pr. kilometer i dieselens favor.

Annoncér gratis din bil på bilpriser.dk

God tommelfingerregel
"Tommelfingerreglen er, at når man kører under 15.000 km om året, så skal man have benzin. Kører man over 20.000 km, er diesel udgangspunktet," siger Thomas Lindgren Mortensen, direktør i Alm. Brand Leasing A/S.

"Men vi har ikke en beregningsmodel, som vi putter den enkelte bilist ned i. Vi spørger i stedet meget til deres kørselsbehov og kørselsmønster. Selv om det årlige kilometertal måske er højt, er mange, men korte ture ikke ideelt for en dieselbil. På den anden side kan få, men lange ture sagtens give mening," siger Thomas Lindgren Mortensen.

Downsizing virker
Et godt eksempel på udviklingen er Renault, som i januar-maj 2012 solgte 215 Clio med benzinmotor og 559 med dieselmotor. I samme fem måneder i år var tallene 595 og 612. Søren Hyltoft Thomsen, pressechef hos Renault, er meget opmærksom på udviklingen.

"Tidligere var det sådan, at alle bare skulle have diesel. I dag er fordelingen en anden, og vores sælgere gør meget ud af at fortælle om hele pointen med de små benzinmotorer. Deres kræfter, deres forbrug og deres pris," siger Søren Hyltoft Thomsen.

Download analysen her!