Brugt bil til 100.000 kroner
Lille ny slår større brugt bil, når det kommer til totaløkonomi.
Af Hans Uffe Christensen Berlingske Media
Skoda Citigo er billigst
Som bilkøber kan det være fristende at købe en større brugt bil i stedet for en lille ny. Men hvad kan bedst betale sig. Det har B. T. og Bilpriser.dk undersøgt med udgangspunkt i 43 mindre fornuftbiler. Nye som brugte. Alle femdørs.
Hovedreglen er, at intet slår en lille ny mikrobil, når det gælder totaløkonomi. Billigste bil af alle i analysen er en nye Skoda Citigo til 1,33 kr. pr. kilometer. Men der findes undtagelser. Også inden for samme bilmærke. Det viser en analyse, som B. T. og Bilpriser.dk har foretaget med udgangspunkt i en række bilmodeller -nye som brugte -til salg for ca. 100.000 kr.
De brugte er hentet fra Bilpriser.dk`s hjemmeside, og kan man få nedslag i prisen vil det selvfølgelig rykke regnestykket. Det samme gælder rabatter på de nye biler, men de er sjældent store blandt mikroerne. Til gengæld er der længere garanti på de nye biler, og der skal ikke store reparationsregninger til for at ændre balancen.
Ni bilmærker er repræsenteret
I alt ni bilmærker er repræsenteret i analysen med både nye mikrobiler og lidt brugte biler til under 100.000 kr. Med fire års ejertid og 20.000 årlige kilometer som udgangspunkt vil det kun i to af disse ni mærke-sammenligninger kunne betale sig at vælge »storebror«. Det ene gælder gælder Peugeot, hvor 206+ HDI kan findes til under 100.000 kr. En oplagt bil for pendleren, der blæser på, at 206 reelt er en udgået bil. Omvendt vejer det tungt med den eftertragtede dieselmaskine i en bil med kun to år og 76.000 km på samvittigheden.
Set i forhold til den mindre Peugeot 107, der endda koster nogle tusinde kr. mindre i indkøb, triumferer 205+ HDI især på brændstoføkonomi med en besparelse på 8.000 kr. over hele perioden. Afskrivningen på de to biler er stort set ens.
Undtagelse nummer to fra hovedreglen gælder Toyota, hvor den større brugte Yaris præsterer klart bedre totaløkonomi end den mindre Aygo. Også her bidrager en effektiv diselmotor til sejren med 4.000 kr. sparet på brændstof.
Desuden kan Yaris-ejeren se frem til mindre værditab end end Aygo-ejeren. Også om fire år vil den bundsolide Yaris være en eftertragtet vare trods til den tid ni år og 170.000 km på tælleren. Med i billedet hører, at de to dieselbiler allerede har taget en ordentlig luns af afskrivningen.
Yaris er faldet til under det halve på fem år, så for første ejer har bilen været knap så opløftende et bekendskab.
Skoda Fabia på 3. pladsen
Men hverken Yaris D-4D eller Peugeot 206 HDI kan hamle op med Skodas Fabia, der som fem år gammel stationcar præsterer lavere toltalomkostninger end nogen anden ikke-mikro-bil. Den rummelige tjekke koster 1,40 kr. pr. kørt kilometer, og det slår kun mikroerne Citigo og Kia Picanto.
Igen en understregning af, hvor stærk brugte dieselbiler står i miniklassen. Og skulle nogen stadig være i tvivl, bør de studere tilfældet Chevrolet Lacetti, hvor en 2008-model med 2,0 ltr. dieselmotor præsterer bedre toltaløkonomi end en to år nyere 1,4 benzin-udgave trods nøjagtig samme købspris. Forklaringen: 19.000 kr. sparet på brændstof over perioden.
De tre dyreste modeller
Analysen kan naturligvis også læses »bagfra«. Med andre ord: Hvor dyrt kan man komme ud at køre i disse udvalgte økonomibiler. Tre bilmodeller koster over to kroner pr. kørt kilometer. Det er Chevrolet Lacetti 1,4 benzin ( 2,11 kr./ km), Suzuki Liana 1,6 benzin ( 2,10 kr./ km) og Citroen C4 1,6 benzin ( 2,09 kr./ km). Alle brugte.
Dyreste nye bil i 100.000 kronersklassen er Toyota Aygo til 1,56 kr. pr. liter. Mikro-trillingerne Aygo, Peugeot 107 og Citroen C1 er begyndt at afskrive forholdsvis meget. Formentlig fordi de har har fået benhård konkurrence fra et nyt kuld trillinger i form af Skoda Citigo, VW Up og Seat Mii. Kun Citigo er med her, og den slår som nævnt alt andet på totaløkonomi. Inklusive de brugte diesel-minier.
Download analysen her!
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.