BT

Analyse af Danmarks 20 billigste biler

Så billigt kan du køre bil fra ny

Førstepladsen i analysen går til Skoda Citigo - som dog har Suzuki Alto og Seat Mii lige i hælene. Førstepladsen i analysen går til Skoda Citigo - som dog har Suzuki Alto og Seat Mii lige i hælene.

I oktober 2014 var der 20 bilmodeller i Danmark, som kunne erhverves fra ny til under 100.000 kr. i basisudgaven.

Det er flere end nogensinde før i nyere tid, og vi har sammen med Bilpriser.dk analyseret totaløkonomien for disse ekstremt billige – og i de fleste tilfælde meget skrabede biler – der alle hører hjemme i enten mikro- eller miniklassen.

Indledningsvis kan det slås fast, at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem købspris og totaløkonomi. Den billigste bil i analysen at eje og bruge med de indlagte forudsætninger er Skoda Citigo, der trods en merpris på ca. 15.000 kr. i forhold til f.eks. Ford Ka præsterer en billigere totaløkonomi.

Omvendt kan man heller ikke sige, at købsprisen i dette pressede segment er ligeyldig, for de fire dyreste biler målt efter totaløkonomi er også de fire dyreste i købspris.
Den væsentligste faktor, når bilens totale udgift i ejerperioden skal gøres op, er afskrivningen. Hvor analysens vinder Skoda Citigo kommer ud med et forventet værditab på 38.409 kr. , er det tilsvarende tal for Dacia Sandero 60.111 kr. Den rumænske »Renault« forventes altså at tabe 60 % af sin værdi over fire år.

Men benzinøkonomien spiller også tungt ind. Derfor er Ford Ka med næsten lige så lav afskrivning som Citigo kun nummer syv målt efter totaløkonomi. Den går nemlig fire kilometer kortere på literen. En anden væsentlig årsag til, at Dacia Sandero med det store værditab, havner på en markant sidsteplads, er, at benzinøkonomien er dårligere end for alle andre i oversigten.

Nogle vil indvende, at en større og i familiesammenhæng mere anvendelig bil som Dacia Sandero – eller for den den sags skyld de næsten lige så store bilmodeller - Opel Corsa og Seat Ibiza – naturligt nok bruger mere benzin og kommer dårligere ud målt på kroner og øre.
Derfor kan der være ide i at se på, hvor meget bilen relativt koster at eje og bruge. F.eks. ved at sætte de samlede udgifter over fire år i forhold til købsprisen.

Men det hjælper ikke Dacia meget. Den samlede slutregning på 140.884 kr. er 41 pct. mere end bilens købspris. Seat Ibiza koster 30 pct. mere i drift, finansiering og afskrivning end købsprisen, mens tilsvarende tal for den tredie »store mini« Opel Corsa er 23 pct.

De dyre brugte

I den anden ende af skalaen – blandt de totaløkonomisk set bedste biler – ser vi, at Skoda Citigo kun koster 19 pct. mere end sin købspris at eje og bruge over fire år med de indlagte kilometerforudsætninger.
De lave omkostninger for disse små biler rejser spørgsmål, om det overhovedet kan betale sig at købe brugt. Brugte småbiler falder jo også i pris. De har (bortset fra Kia og Hyundai) ingen garanti tilbage efter fire år. Sliddele som bremseklodser, dæk m.v. må jo forventes at skulle udskiftes med disse kilometertal.

En analyse af brugte småbiler fra Bilpriser.-dk tidligere i år, giver et fingerpeg om brugt er billigere end ny. Fire år gamle mikrobiler med 80.000 km på tælleren koster fra 1,14 kr. til 1,25 kr. for de kommende fire år med sammenligneligt kilometertal. Dog er det en anelse billigere at køre Smart, men den er kun til to personer.
Kort sagt kan man i en halvgammel mikro sagten komme til at betale mere pr. kilometer end i en ny Skoda Citigo eller Suzuki Alto. Dertil kommer de forventede udskiftninger af sliddele, reparationer osv.

"Hvis man har muligheden for at skaffe pengene til en ny småbil, vil det efter min mening være at foretrække" siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk

Med andre ord skal salgspriserne på de små brugte biler længere ned.

Her i opslaget ses de 20 bilmodeller til under 100.000 kr. plus levering. der er lagt ind i analysen. Den allerbilligste – Renault Twitzy har vi placeret som særskilt mulighed. En ladeboks fra Clever giver en krones rabat på den almindelig strømpris, men koster 10.000 kr. Twizy kommer selv med almindelig strømpris ud med meget lav brændstofudgift, men batterilejen er dyrere end den samlede udgift til brændstof for f.eks. en Toyota Aygo.

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.