Mikrobiler april 2015
Så billigt kan du køre bil med fem døre
Der er sket meget i mikro-klassen, siden Bilpriser.dk og Berlingske Media i 2013 lavede forrige analyse over totaløkonomien i markedets mindste biler.
Størstedelen af feltet er skiftet ud, og mange af de øvrige har fået tekniske forbedringer, der gør dem mere brændstoføkonomiske.. Trillingerne fra Toyota, Peugeot og Citroën er erstattet af nye modeller.
-Hyundai i10, der har vundet mange sammenlignende test, har i sin nuværende skikkelse intet med forgængeren at gøre trods uændret navn.
-Det samme gælder Renault Twingo, der kom i 2014 med hækmotor, Mitsubishi Space Star, som koncernen mener er en minibil, men som vi kategoriserer som en stor mikro, har afløst den lidt større Colt.
-Suzuki Celerio afløser netop nu Alto, og Opel er aktuel med sin første mikrobil kaldet Karl.
I den tilstræbt eksklusive ende finder vi nye repræsentanter for Smart med fire døre kaldet ForFour og topersoners udgaven ForTwo.
Nye konstruktioner til sidste møtrik bortset fra familieskabet med Renault Twingo.
Trods dette væld af mikro-nyheder, er det en gammel traver -nemlig Fiat Panda -der præsterer bedste totaløkonomi.
En stor del af æren for denne overraskende sejr er ny motorteknologi.
Panda har i den billige grundversion til under 80.000 kr. fået koncernens tocylindrede Twin Air motor og dermed næstbedste benzinøkonomi i segmentet: 26,4 km/ l.
Kun slået af Suzuki Celerio med 27,8 km/ l.
Begge leveres standard i den eftertragtede femdørs konfiguration.
Men Celerio er dyrere i indkøb og afskrivning.
Tredørs på retur
Den meget roste Hyundai i10 med fem års garanti uanset kilometertal, er meget tæt på at snuppe sejren fra Fiat.
Pr. måned koster Pandaen 1.961 kr. alt indregnet undtagen forsikring, der er en individuel udgiftafhængig af ejerens bopæl, skadesfri kørsel osv. Hyundai i10 koster sølle 12 kr. mere om måneden.
Nogen vil mene, at Fiats sejr er mere teoretisk end reel. I mange uafhængige test lever den ikke op til sine officielle forbrugstal. BT har imidlertid under instruktion kørt de lovede antal kilometer pr. liter.
Problemet er, at den tocylindrede motor udsender en meget lavfrekvent lyd, der får føreren til at undervurdere omdrejningstallet og derfor køre i for lavt gear. Man skal simpelthen ignorere lyden og vibrationerne for at køre langt på literen med Twin Air motor.
I forhold til vor totaløkonomiske analyse af mikroklassen fra 2013, har vi denne gang grebet sagen en smule anderledes an. Dengang opdelte vi bilerne i tredørs og femdørs katagorier.
Da efterspørgslen på tredørs biler er stærkt faldende, og da det i følge begge analyser er billigst at køre med fem døre, fordi biltypen har mindre værditab, har vi som udgangspunkt kun taget femdørs mikrobiler med i sammenligningen.
Undtagelsen er de modeller, der kun fås med tre døre. Bortset fra den topersoners Smart drejer det sig kun om Ford Ka, der trænger til et totalt modelskifte, og livsstilsbilen Fiat 500. Alle mikronyheder præsenteret i det seneste år har været rene fem dørsbiler.
Værditab vokser
I kroner og øre er der ikke sket store forskydninger fra mikro-analysen 2013 til 2015.
Den billigste bil i totaløkonomi var dengang Citroen C1 5D til 1.934 kr. pr. måned.
2015-vinderen Fiat Panda er 2 øre dyrere pr. kilometer.
Man kan undre sig over, at det ikke er gået den modsatte vej, da benzinpriserne er faldet markant i perioden. I 2013-analysen sættes benzinprisen til 12 kr. mod 11 kr. i 2015 analysen.
Dertil kommer, at de bedste af bilerne i dag kører længere på literen. Vinderen i 2015 præsterer som skrevet 26,3 km/ l, mens vinderen i 2013 kun kørte 23,3 km/ l.
I 2013 havde vinderen en samlet brændstofudgiftpå 41.200 kr. I dag sluger den mest totaløkonomiske mikrobil benzin for 33.500 kr.
2015-vinderens marginalt større totalomkostning hænger sammen med højere værditab. 43.000 kr. i stedet for 35.000 kr.
»Den store mængde mikrobiler, der er solgt siden 2013-analysen, presser priserne. Også fordi markedet i den senere tid har vist voksende interesse for de lidt større klasser så som minibiler og kompaktbiler,« siger chefanalytiker Niels Grøftehauge, fra Bilpriser.dk.
I skemaet kan du se, hvad 27 mikrobilsmodeller koster at eje og bruge over de fire år med i alt 80.000 kørte kilometer. Det er klart, at eventuelle stigninger i de p. t. meget lave benzinpriser vil forrykke regnestykket mod det dyrere.
Springet fra den billigste til den dyreste i analysen er kr. 1.267 kr. pr. måned.
Se Mikrobilananlysen her
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.