BT

Spar en formue ved privatleasing

Leasinganalyse

Det kan kun betale sig at købe to ud af Danmarks 10 mest solgte biler.

Privatleasing er igen på fremmarch, og det efterlader mange bilkøbere med dilemmaet: Skal jeg købe, eller skal jeg privatlease? Vi har set på, hvad der bedst kan betale sig for Danmarks ti mest solgte biler i juli måned, og resultatet er forbløffende.

Læs mere om leasing her!

På en Peugeot 308 1,6 Blue HDI med 120 dieselheste og et rimeligt udstyrsniveau sparer forbrugeren 53.872 kr. over en tre-års ejerperiode. Det er en kæmpe besparelse på en bil, der fra ny koster 269.990 kr.

På en Volkswagen Polo 1,2 TSI Comfortline med en listepris på 194.998 kr., er den tilsvarende besparelse på 30.459 kr. Det viser en analyse, som bilpriser.dk har lavet i samarbejde med BT. På Peugeoten er det altså 1.496 kr. om måneden du sparer, mens tallet for Volkswagen Polo er 846 kr. skattefrit.

Det er penge, som du kan bruge på brændstof, biografbilletter eller smide ind på opsparingskontoen til ferie.

Seks ud af otte billigst at lease
Baggrunden for analysen er enkel. Vi har indsamlet leasingtilbud på otte ud af de ti mest solgte biler i Danmark i juli måned.

De resterende to kan ikke privatleases på nuværende tidspunkt. Derefter har bilpriser.dk lavet en analyse af ejeromkostningerne ved et fuldt finansieret køb i samme periode som leasingperioden — altså tre år og 45.000 km. Totalomkostningerne ved både privatleasing og køb er uden dæk, grøn ejerafgift, forsikring og brændstof — men inklusiv service.

Altså ens for begge.

Af de otte biler, vi fik bilmærkernes officielle privatleasingstilbud på, var det billigst at lease de seks, mens to af modellerne var billigere at eje. Kia Picanto blev marginalt dyrere at privatlease med en merpris på 3.423 kr. over de tre år, mens Ford Fiesta 1,0 Trend med 80 hk bliver hele 22.751 kr. dyrere at privatlease end at eje.

Men det overordnede billede er klart: Det kan bedst betale sig at privatlease.

Sikkerhed i leasing
Læg dertil, at du ved leasing får total klarhed over dit omkostningsniveau gennem hele perioden, og det er svært ikke at anbefale privatleasing til den almindelige bilejer.

Bilmærkerne samarbejder med FDM i forhold til gennemsyn af bilen efter leasingperiodens ophør, og har du holdt den rimelig pæn, så venter der sjældent ubehagelige efterregninger.

Potentielle efterregninger du i øvrigt også ville have fået, hvis du købte bilen i stedet for at privatlease, for et hullet sædebetræk eller en bule i skærmen sænker også gensalgsværdien.

Hvis vi kigger på den absolutte højdespringer på listen over besparelser, så er det ikke fordi, Peugeot 308 på nogen måde er en gammel model, der står til udskiftning. Det er ofte tilfældet, når besparelserne bliver mistænkeligt store. Men Peugeot 308 var vores bedste bil i den lille mellemklasse i 2014 – foran både Mazda 3 og Volkswagen Golf. Det er en virkelig fin bil.

Peugeot forklarer den store prisforskel ved, at de regner med lavere serviceomkostninger og en højere gensalgsværdi på de biler, de sender ud på privatleasing, end bilpriser.dk forventer i analysen. Mens bilpriser.dk er konservative i deres estimater, viser Peugeot stor tiltro til deres produkt.

Begge dele er med til at forklare en stor del af forskellen.

Spar 100-200 kr. om måneden
Hvis vi ser bort fra 308 og Polo, så er forskellene ikke så voldsomme. På en Volkswagen Up er det stort set samme pris, om man leaser eller lejer, mens besparelsen på Kia Rio, Peugeot 108 og Toyota Aygo ligger på mellem 3.000 og 6.000 kr. fordelt over 36 måneder, og det er i virkeligheden det mest retvisende resultat af analysen.

Regn med at spare mellem 100 og 200 kr. om måneden ved at vælge privatleasing, og nyd samtidigt trygheden ved at kende dine omkostninger.

Vi har som beskrevet kun kigget på de 10 mest solgte biler i juli måned, så hvis ikke din drømmebil er på listen, så bed forhandleren om et fuldt finansieret tilbud inklusiv en serviceordning. 

Match det med totalomkostningerne på et eventuelt privatleasingtilbud, og du er klædt godt på til at beslutte, om din næste bil skal ejes eller privatleases.

Se analysen her


 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.