bilpriser.dk

Syv sæder til vidt forskellig pris

Biler med syv sæder er eftertragtede af flere grunde.

Ingen syvpersoners bil slår Dacia Lodgy, når det gælder totaløkonomi. Se hele analysen nederst i denne artikel. Ingen syvpersoners bil slår Dacia Lodgy, når det gælder totaløkonomi. Se hele analysen nederst i denne artikel.

Af Hans Uffe Christensen

Dels er det dejligt med masser af plads f.eks. til ferieturen. Dels er sammenbragte familier med mange børn et almindeligt fænomen i dagens Danmark. Består husstanden af mere end fem personer, har den  bilmæssigt to muligheder. Enten at købe to almindelige biler eller at købe en bil med tre sæderækker og syv siddepladser.

Det sidste er hyggeligst. Så kan hele familien komme ud at køre under samme tag. Dertil kommer, at en syvsæders bil ikke behøver at være særligt dyre at eje og bruge. Især ikke, hvis familien er mindre nøjeregnende med raffinement og kollisionssikkerhed i følge Euro NCAP.

En analyse fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk. viser, at biler med syv sæder prismæssigt starter ved ca. 170.000 kr. Målt efter totaløkonomi med alle udgifter indregnet undtagen den individuelle til forsikring og service kan man eje og bruge en syvpersoners bil for mindre end to kr. pr. kilometer. Det kan to styks af selv de allerbilligste mikrobiler ikke matche.

Bedste totaløkonomi præsterer Dacia Lodgy, der er produceret i Rumænien, men udstyret med fransk teknologi fra Renault. Vælger man den syvsædede dieseludgave af Lodgy koster hver kilometer 1,95 kr.

Fransk er billigst
Benzinudgaven er trods lavere indkøbspris 35 øre dyrere pr. kilometer.
Årsagen til dieseludgavens fornemme totaløkonomi er den fremragende motor fra Renault. Den klarer 25 km/l. Det overgås ikke af nogen anden syvpersoners bil på det danske marked.

I det hele taget synes god brændstoføkonomi i dieselklassen at være en fransk paradedisciplin. Også Citroen og Renault  tilbyder syv personers dieselbiler, der klarer 25/l, og nummer fire på listen målt efter brændstoføkonomi er såmænd også fransk i form af Peugeot 5008.

Når vi dvæler så meget ved brændstoføkonomien hænger det sammen med, at den spiller en meget stor rolle for dieselbilers totaløkonomi. Dels på grund af selve udgiften til brændstof. Men i lige så høj grad fordi ejere af dieselbiler må betale en meget høj ejerafgift.

Sammenligner vi f.eks. dieseludgaverne af Opel Zafira 1,6 med BMW 2-serie Grand Tourer, ser vi, at udgiften til brændstof over analyseperiodens 80.000 km. er 10.736 kr. lavere i Zafiras favør. Det udløser samtidigt en 10.000 kr. lavere ejerafgift.

Over fire år med 80.000 kørte kilometer koster analysens vinder, Dacia Lodgy 1,5 dCi, 12.960 kr. i ejerafgift. Dertil kommer udgiften til brændstof på 30.400 kr. I alt 43.360 kr. Sammenligner vi med f.eks. en Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D diesel, så hedder udgiften til ejerafgift 27.360 kr. mens brændstofudgiften andrager 44.186 kr. - i alt 71.546 kr.  Altså næsten dobbelt op i brændstofrelaterede udgifter.

Værdifaste tyskere

Trods de høje ejerafgifter på dieselbiler kommer de alligevel bedst ud, når det gælder totaløkonomi. Således er der 12.629 kr. at spare over hele perioden ved at vælge den syvsædede Dacia med dieselmotor i stedet for benzinmotor. Alle franske biler i analysen er billigst at eje og bruge med dieselmotor. Men blandt de tyske udfordrere ser det anderledes ud. F.eks. er både  Opel Zafira, BMW 2-serie og Seat Alhambra (med VW-teknik) billigst med benzinmotor.

Nogle vil måske mene, at en discountbil som Dacia vil være svær at sælge som brugt og derfor behæftet med stort værditab. Det er ikke tilfældet. Dacia Lodgy diesel med syv sæder taber 48,5 pct. af sin værdi over de fire år. Den relative afskrivning er en smule større for analysens nummer to Citroen C4 Grand Picasso diesel, nemlig 51,2 pct.

Med i billedet hører dog, at de tyske syvpersoners biler med dieselmotor holder prisen en spids bedre. En BMW 2-Serie Grand Tourer taber f.eks. kun 44,6 pct. af sin værdi, mens afskrivningen i analyseperioden er 43,1 pct. på en VW Touran diesel. Men de tyske bilers gode gensalgsværdi opvejer ikke deres højere indkøbspris og større forbrug i forhold til franske storfamiliebiler.
Her kan du se, hvad de 32 syvpersoners biler i analysen koster i indkøb, og hvad de målt efter totaløkonomi koster pr. kilometer med Bilprisers indlagte forudsætninger, der ses under skemaet.

Se hele analysen her!

SYVPERSONERS DIESELBILER
Dacia Lodgy 1.5 dCi 90 hk: Købspris 171.577 kr. Pris pr. km 1,95 kr.
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 120 hk: Købspris  239.990 kr. Pris pr. km 2,58 kr.
VW Touran 1.6 TDI 115 hk: Købspris 299.593 kr. Pris pr. km 2,88 kr.
Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110 hk: Købspris  293.880 kr. Pris pr. km 3,02 kr.
Peugeot 5008 1.5 130 hk: Købspris 318.990 kr. Pris pr. km  3,09 kr.
Opel Zafira 1.6 134 hk: Købspris: Købspris 323.980 kr. Pris pr. km  3,35 kr.
BMW 2-Serie Gran Tourer 116 hk: Købspris 373.946 kr. Pris pr. km 3,74 kr.
Renault Espace 1,6 130 hk: Købspris 384.780 kr. Pris pr. km 3,78 kr.
Ford Galaxy 2.0 120 hk: Købspris 381.900 kr. Pris pr. km 3,93 kr.
Seat Alhambra 2.0 150 hk: Købspris 386.300 kr. Pris pr. km 3,94 kr.
VW Tiguan Allspace 2.0 150 hk: Købspris 422.795 kr. Pris pr. km 3,98 kr.
Skoda KODIAQ 2.0;  150 hk: Købspris 430.640 kr. Pris pr. km 4,16 kr.
Mitsubishi Outlander 2.0 150 hk: Købspris 434.740 kr. Pris pr.  4,95 kr.
VW Sharan 2.0 150 hk: Købspris 525.685 kr. Pris pr. km 4,95 kr.
Volvo XC90 2.0235 hk: Købspris 1.063.980 kr. Pris pr. km  9,31 kr.

SYVPERSONERS BENZINBILER
Dacia Lodgy 1.6 102 hk: Købspris 170.523  kr. Pris pr. km 2,31 kr.
Citroen C4 Gr. Picasso 1.2 130 hk: Købspris 249.990 kr. Pris pr. km 2,73  kr.
VW Touran 1.0 115hk: Købspris 276.294 kr. Pris pr. km 2,90 kr.
Peugeot 5008 1.2 130 hk: Købspris 311,990 kr. Pris pr. km 3,24 kr.
Renault Grand Scenic 1.3 140 hk: Købspris 297.880 kr. Pris pr. km 3,25 kr.
Opel Zafira 1.4 120 hk: Købspris 293.980 kr.  Pris pr. km 3,31 kr.
BMW 2-Serie Gran Tourer 140 hk: Købspris 372.321 kr. Pris pr. km 3,60 kr.
Seat Alhambra 1.4 150 hk: Købspris  341.170 kr. Pris pr. km 3,72 kr.
Toyota Prius + 1.8 134 hk: Købspris 383.970 kr. Pris pr. km 3,79 kr.
Mitsubishi Outlander 2.0 150 hk: Købspris 329.244 kr. Pris pr. km 3,82 kr.
VW Tiguan Allspace 1.5 150 hk: Købspris 397.495 kr. Pris pr. km  4,03 kr.
Skoda KODIAQ 1.5 150 hk: Købspris 413.800 kr. Pris pr. km 4,14 kr.
VW Sharan 1.4 150 hk: Købspris 490.085 kr. Pris pr. km  4,80 kr.
Volvo XC90 2.0 250 hk: Købspris 1.084.895 kr. Pris pr. km 10,04 kr.
Audi Q7 3.0 272 hk : Købspris 1.139.407 kr. Pris pr. km 10,37 kr.
VW Touareg 3.0 340 hk: Købspris 1.106.990 kr. Pris pr. km 10,50 kr.

Forudsætninger:
Dieselpris 9,50 kr./l
Benzinpris 11,10 kr./l
Ejertid 4 år.
Kørselsforbrug i alt 80.000 km
Fuld finansiering til 6 pct. i rente.
Ejerafgifter gældende 1.1. 2019
Priser og forbrug hentet fra importørernes hjemmesider.

Se hele analysen her!



 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.