Mikrobilsanalysen 2020
Citroen C1 er Danmarks billigste bil målt på totaløkonomi.
Af Hans Uffe Christensen
Danmarks suverænt billigste bil at eje og bruge er Citroen C1 1.0 Aspire. Hver kilometer i denne fikse, aldrende bilmodel koster en bagatel af 1,28 kr. Udgiften over fire år er 102.347 kr., når alt undtagen den individuelle udgift til forsikring er medregnet.
Det viser den seneste mikrobilsanalyse fra bilvurderingsportalen Bilpriser.dk. Også analysens næst billigste målt efter totaløkonomi er fransk . Men Peugeot 108 med samme teknik og næsten samme karrosseri er desværre ca. 8.000 kr. dyrere at købe. Hver kilometer koster 1,36 kr. i 108-modellen.
Mikroanalysens tidligere vanevinder, Hyundai i10, er lanceret i en ny udgave og steget så meget i pris, at det nu kun bliver til en tredjeplads. Forskellen i købspris mellem billigste C1 og billigste i10 er betydelige 18.095. kr. Og i10 er ca. 10.000 kr. dyrere i købspris en nummer to Peugeot 108.
Men i10 kører længere på literen og taber mindre i værdi end Peugeot 108, fordi den har fem års garanti mod franskmandens to år. Derfor ender kampen om anden- og tredjepladsen med at blive en strid på marginaler. Begge biler koster 1,36 kr. i totaløkonomi pr. kørt kilometer. Over fire år er der ca. 250 kr. at spare ved at vælge 108 i stedet for i10. Bilprisers chefanalytiker, Niels Grøftehauge, vil ikke afvise, at i10 måske overhaler Peugeot 108.
”Det afhænger af, hvornår der kommer en afløser for sidstnævnte, og hvad den nye model kommer til at koste. Kommer der en ny og væsentligt bedre mikro fra Peugeot inden for analyseperiodens fire år, vil interessen for den nuværende model falde mere end estimeret. I10 er derimod en helt ny model, der efter alt at dømme også er aktuel om fire år, selv om den muligvis har undergået et facelift,” siger Niels Grøftehauge.
Har man sagt Peugeot og Citroen i mikro-sammenhæng, må man også sige Toyota Aygo, der er den sidste af trillingerne med samme teknik bag det let ændrede eksteriør. Men Toyota er hele 25.000 kr. dyrere end C1 og havner derfor helt nede på femtepladsen beregnet efter totaløkonomi.
Mitsubishi skuffer
På sjettepladsen finder vi Mitsubishi Space Star, der sælges til 110.000 kr. I udlandet sælges den fiksere og mere benzinøkonomiske afløser til kanonpriser. I Tyskland kan den spritnye Space Star f.eks. erhverves til 6.200 Euro før tysk moms (der er ikke registreringsafgift på biler i Tyskland). Vi har bedt Dansk Motor Finans A/S i Vejen beregne prisen med dansk moms og afgift. Svaret er 87.431 kr. plus nummerplader, afhentning syn med videre. Dansk Motor Finans står som altid inde for deres beregninger. Regner de forkert, betaler firmaet selv forskellen.
Den nye model burde kunne sælges for ca. 100.000 kr. på det danske marked. Det ville totaløkonomisk gøre Space Star til Danmarks næst billigste mikro med en kilometerpris på 1,35 kr. Den nye 70 hk motor præsterer 22,2 km/l efter WLTP-normen. Bedre end nogen anden i klassen. Også pladsmæssigt er Space Star i top.
Forklaringen på, at det trækker ud med at få den nye model til Danmark, er efter hvad Auto News Business erfarer, at importøren har vanskeligt ved at forhandle sig frem til nye lave priser ab fabrik. Og nu kompliceres situationen yderligere af Mitsubishis retræte fra det europæiske marked.
Efter reelt at være taget helt ud af det danske marked er Fiat Panda atter på banen med en ny model. Men benzinøkonomien er en møllesten om halsen på den italienske bilmodel. Kun 15,4 km/l klarer den efter de seneste WLTP målemetoder. De bedste i analysen går ca. en tredjedel længere på literen. Samtidigt er Panda ikke specielt billigt i indkøb. Næsten 50 pct. dyrere end Citroen C1. Med en kilometerpris på 1,84 kr. havner den derfor på sidstepladsen blandt de almindelige benzindrevne mikrobiler.
El skuffer
Man kan selvfølgelig vælge Panda med hybriddrift, hvilket får den til at rulle lidt længere på literen. Men merprisen er 20.000 kr. i indkøb, og dermed dumper Panda Hybrid endnu længere ned af listen med en totaløkonomi på 1,88 km pr. kilometer. Billigste Fiat er 500-modellen, der havner på en tiendeplads med en totalkøkonomi på 1,70 kr. pr. kilometer.
Mikroklassen er ikke, hvad den har været. De to Smart-modeller er relt trukket ud af det danske marked. De er i skrivende stund slet ikke prissat. Også Opel Karl og to af VW-koncernens tre benzindrevne mikrobiler Skoda Citigo og Seat Mii er sendt ud i mørket. De to sidstnævnte er erstattet af el-drevne versioner. VW er derfor alene i koncernen om at holde liv i mikrobiler med forbrændingsmotor.
Model UP fås både med el- og benzinmotor. Her er det muligt at sammenligne total-økonomi for de to drivlinjetyper. Den elektriske koster 1,82 pr. kørt kilometer. Den benzindrevne 1,60 kr. Over fire år trækker den elektriske UP ca. 26.000 kr. mere op af ejerens lomme end benzinudgaven.
I alt er der 15 bilmodeller med i den seneste mikroanalyse fra Bilpriser.dk. De fire dyreste er alle hybrid- eller elbiler. Udgiften til el er foretaget efter FDMs beregningsmodel.
Selv om de benzindrevne mikrobiler er steget i pris, er det totaløkonomisk blevet billigere at være mikro-bilist. Forklaringen er det store prisfald på benzin. I forrige analyse gik vi ud fra en benzinpris på 11 kr. pr. liter. Nu bruger vi 10 kr. pr. liter som normtal. I perioder er det endda muligt at finde benzinen endnu billigere.
Download hele analysen her!
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.