Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Bombe under firmabilerne

Firmabilen kan være en meget dyr fornøjelse for både bilist og virksomhed. På mange biltyper kan privatmanden spare over 20.000 kroner om året ved at sige nej til firmabilen og selv eje sin bil. For virksomhederne er gevinsten næsten lige så stor, viser stor analyse fra Bilpriser.dk

Man er ikke noget utaknemmeligt skarn, hvis man ikke jubler af glæde den dag ens firma glad stiller en dieseldrevet VW Golf eller Passat til ens rådighed. En ny, stor firmabilsanalyse fra det danske internetfirma Bilpriser.dk viser, at eksempelvis Passaten vil give firma og medarbejder en unødvendig udgift på 43.452 kroner om året, hvis bilen kører som firmabil.

Analysen godtgør, at bilens fører sparer godt 20.000 kroner og firmaet knap 23.000 kroner hvert år, hvis medarbejderen selv ejer sin bil, og får udbetalt kørepenge. Ved den billigere VW Golf sparer medarbejderen endnu mere, mens virksomhedens besparelse er mindre. Tallene er baseret på en 3-årig periode, hvor man kører 20.000 kilometers firmakørsel og 10.000 kilometers privatkørsel årligt.

Der er generelt meget store besparelser at hente ved at droppe firmabilsordningen på mellemklassebiler med lave driftsomkostninger - det vil typisk sige dieseldrevne biler til nypris under 300.000 kroner. Dieselmodellerne af Skoda Octavia, Citroën Xsara, Seat Toledo og Peugeot 306 stationcar giver alle en besparelse på over 20.000 kroner om året for føreren, hvis man skifter fra firma- til privateje.

De højst bemærkelsesværdige tal skyldes, at skattereglerne for firmabiler blev ændret ved årsskiftet, så firmaerne nu må betale medarbejderen et skattefrit kilometer-tilskud på 2,56 kroner til maks. 20.000 kilometer om året. Sidste år var grænsen 12.000 kilometer og taksten lavere. Med de nye takster har skatteministeriet nu lagt en bombe under markedet for firmabiler; en bombe, der betyder, at staten selv får langt færre skattekroner ind, hvis folk i stor stil siger farvel til firmabilerne.

Da ikke alle kører 30.000 kilometer om året, er der i Bilpriser.dk's analyse angivet skæringspunktet for gevinst. I de fleste bil-modeller skal man op at køre små 15.000 firmakilometer om året, før det kan betale sig at skifte firmabilen ud med en privatbil. Køber man ind i direktør-klassen, er det absolut en fordel at beholde firmabilen. I en Jaguar Daimler til to mio. kroner skal man køre 276.253 firmakilometer om året, før det kan betale sig at eje den selv.

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.