Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Stor besparelse ved firmabilsfinte

Virksomheder og medarbejdere kan tjene tusindvis af skattefrie kroner ved at skifte fra beskattet fri firmabil til firmakørsel for kørselsgodtgørelse

Firmaer og ansatte mister hvert år formuer på uhensigtsmæssige firmabilsordninger. Så skarpt kan konklusionen i vurderingstjenestens Bilpriser.dk's seneste firmabilsanalyse sættes op. Den skattefrie kørselsgodtgørelse på 2,84 kroner kilometer er nemlig langt mere fordelagtig for både virksomhed og medarbejder.

I firmabilsanalysen 2002 har Bilpriser.dk undersøgt de totale omkostninger ved 41 biler enten som privat ejede eller som firmabiler og dermed belyst, hvad der betaler sig bedst ved en ejertid på tre år og en årligt kørselsbehov på 20.000 kilometer i firma- og 10.000 i privatregi. Og det var kørselsgodtgørelse i 38 ud af 41 tilfælde.

Udgiften til skatten af den fri firmabil overstiger nemlig ofte de samlede udgifter til både firma- og privatkørsel, når den skattefri kørselsgodtgørelse på 2,84 kroner kilometeren indregnes.

"Især for de billigere dieselbiler med relativt lavt omkostningsniveau, kan det være en rigtig god ide at bytte firmabilen ud med en privatbil," forklarer Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge.

Dieselbilerne skiller sig især ud på grund af deres gode brændstof-økonomi, men dieselbilernes værditab har også en væsentlig andel i de gode tal.

"Citroën C5 er med i analysen i både en diesel- og en benzinversion, hvor dieselversionen er 15.000 dyrere på købsprisen. Men da det er en totaløkonomisk analyse, er det værditabet fra købs til salgspris over tre år, der er det relevante. Det interessante er, diesel-C5'eren taber 20.000 kroner mindre i værdi over perioden end benzin-C5'eren. Og den er oven i købet næsten 25.000 kroner billigere i brændstof ved det angivne kilometertal. Den umiddelbart dyreste bil, viser altså at være langt den billigste, når vi regner det hele med," siger Peter Grøftehauge.

I bunden af analysen ligger de lidt større benzinbiler eksempelvis Volvo S60 og Saab 9-3, hvis udgift per kilometer faktisk er så høj, at medarbejderen vil sætte penge til ved at skifte fra firmabil til privatbil.

"For de lidt dyrere modeller er firmaets besparelse til gengæld markant større ved at medarbejderen får kørselsgodtgørelse frem for fri firmabil. Ved en Volvo V70 2,4 sparer firmaet hele 5.490 kroner om måneden over de tre års ejertid, mens det koster medarbejderen 183 kroner om måneden. Det er naturligvis ikke tilfredsstillende for medarbejderen, men hvis den samlede besparelse bruges som udgangspunkt for en lønforhandling, hvor firma og medarbejder deler i porten, kan der også her findes en rigtig fornuftig løsning for begge parter," uddyber Peter Grøftehauge.

Den bil, det bedst kan betale sig at have som privatbil med kørselsgodtgørelse frem for som fri firmabil, er Peugeot 307 2,0 HDI til 220.000. Har en medarbejder den som beskattet firmabil, vil medarbejderen kunne spare 1.934 kroner om måneden eller 69.624 kroner over de næste tre år ved at vælge den skitserede ordning, mens firmaet vil spare 11.628 kroner ved at udbetale kørselsgodtgørelse frem for at stille den til rådighed for medarbejderen. Og så sparer firmaet oven i købet alt det administrative bøvl ved en firmabilsordning.

Da det er de færreste, der præcis kører de 20.000 kilometer for firmaet årligt samt 10.000 privat, er det muligt at hente beløb for de enkelte biler på www.bilpriser.dk, som gør det muligt at beregne ens egen besparelse eller udgift i forhold til andre kilometertal.

Analysen viser også præcist, hvor skæringspunktet er for, hvornår kørselsgodtgørelse bliver mere lukrativt end fri firmabil. Man skal for eksempel køre mindst 11.828 kilometer årligt for firmaet i 307'eren før indtægterne ved kørselsgodtgørelse begynder at dække omkostningerne ved de 10.000 kilometers privatkørsel i bilen. Der regnes i analysen med en lønnedgang på 20.000 kroner årligt for medarbejdere med fri firmabil.

Den totale firmabilsanalyse 2002 kan frit hentes her

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.