Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Bilpriser.dk først med afgiftsberegner til bilfolket

På www.bilpriser.dk kan man allerede nu regne ud, hvad det nu koster at indregistrere en importeret bil

Bilpriser.dk
Den ny lov om registreringsafgifter trådte i kraft søndag den 27. april, og allerede nu kan Bilpriser.dk som den første bilhjemmeside tilbyde bilfolket et smart, enkelt og brugervenligt værktøj til udregning af registreringsafgiften.
Især ved import er der sket store ændringer, og her vil værktøjet på www.bilpriser.dk uden tvivl blive meget populært.
"Den ny lov, L42, ændrer hele den måde, man beregner afgiften af brugte biler på. Hvor det tidligere var attraktivt at hente en otte-ni år gammel bil med en kraftig motor og masser af luksusudstyr i Tyskland eller Sverige, så skal man nu vende interessen mod brændstoføkonomiske biler med masser af sikkerhedsudstyr og fem Euro NCAP-stjerner", forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Tænk grønt og sikkert ved import
"Der kan være mange penge sparet på at vælge den rigtige bil. Kan man for eksempel i udlandet finde et godt tilbud på en dieselbil, der kører 23 km på literen, får man ved import et stort afslag i registreringsafgiften", forklarer han.
Afslaget er på 4.000 kr. pr km, bilen kører mere end 18 km på diesel. Det bliver 20.000 kroner i dette eksempel, hvis bilen er ny. Det samme gør sig gældende med benzinbiler. For hver kilometer, en benzinbil kører mere end 16 km på literen, er der samme fradrag i afgiften at hente hos Skat. Dette gælder dog kun for nye biler. Ved import af en brugt bil får man ikke alle de 4000 kr. pr km.
"Hvis en tilsvarende brugtbil på det danske marked er faldet med 30 procent i forhold til nyprisen, vil afslaget også være faldet med 30 procent. I dette tilfælde vil der dog stadig være en "grøn" rabat på 14.000 kroner, og det er da heller ikke ringe", påpeger Niels Grøftehauge.
Omvendt straffes man for at importere forslugne biler. Her koster det 1000 kr. i tillæg til afgiften for hver km, bilen kører mindre end henholdsvis 18 og 16 km på literen, afhængigt af, om det er en dieselbil eller en benzinbil. Dette beløb falder dog også i takt med brugtværdien.
Importbiler med fem Euro NCAP-stjerner, selestrammere, mange airbags, ABS, ESP, og partikelfilter opnår på samme måde større fradrag, når registreringsafgiften skal udregnes. Man belønnes med andre ord for at købe en sikker og miljøvenlig brugtbil i udlandet.
Private skal stadig se sig godt for
Man kan spare mange penge på at importere brugte biler, men private bør stadig være meget påpasselige. Er man ikke bilekspert, vil det oftest være en bedre idé at overlade arbejdet til en forhandler, mener Bilpriser.dk’s Niels Grøftehauge:
" Forhandleren har flere muligheder end gennemsnitsforbrugeren. Han har professionelle netværk, ofte også i udlandet og kan igennem sine forbindelser meget præcist vurdere, hvilken kvalitet, den udvalgte bil har inden købet. Kunden sparer derfor både de forgæves ture til udlandet og risikoen", siger han.
"Forbrugeren får desuden reklamationsret, når han eller hun køber gennem en forhandler, og risikoen for at købe katten i sækken er ikke nær så stor. Vi hører jævnligt om folk der har været i udlandet efter en brugt bil, der ikke var som forventet. Enten aflyses købet, eller man opdager det derhjemme. Men så er det for sent. Man har spildt en masse penge og fået en masse ærgrelser", siger han.
"Er man derimod handelsvant og bilekspert, vil der fortsat være en del penge at hente ved at gøre arbejdet selv. Som sådan er der ikke forskel på bilhandel og andre områder, hvor forbrugeren tager en risiko og gør arbejdet selv", slutter Niels Grøftehauge.


FAKTA:

Sådan beregnes registreringsafgiften af nye og brugte biler

Registreringsafgift på ny personbiler på hvide plader:
105 % af de første 76.400 kr. og 180 % af resten. Beløbsgrænsen reguleres hvert år med Finansministeriets løntal.
     
For nye personbiler skal registreringsafgiften altid udgøre mindst 20.000 kr.

Der gælder desuden nogle justeringer, som følger herunder. Nogle af dem finder sted i den afgiftspligtige værdi (den værdi, man beregner registreringsafgiften efter). Det betyder, at værdien af fradraget eller tillægget i den sidste ende vil blive op til 80 % større.
Andre tillæg og fradrag foretages i registreringsafgiften og har derfor en værdi på 100 %.

Brændstoføkonomi og miljø
Hvis en benzinbil kører mere end 16 km/l, gives der et nedslag i registreringsafgiften på 4.000 kr. for hver km, bilen kører mere end 16 km/l. Hvis den kører mindre end 16 km/l, forhøjes registreringsafgiften med 1.000 kr. for hver km, bilen kører mindre end 16 km/l.

Hvis en dieselbil kører mere end 18 km/l, gives der et nedslag i registreringsafgiften med 4.000 kr. for hver km, bilen kører mere end 18 km/l. Hvis den kører mindre end 18 km/l, forhøjes registreringsafgiften med 1.000 kr. for hver km, bilen kører mindre end 18 km/l.

Hvis en dieselbil er udstyret med fabriksmonteret partikelfilter, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. Desuden gives der bagefter også et nedslag på 3.500 kr. i registreringsafgiften.


Sikkerhed
For nye biler uden airbag forhøjes den afgiftspligtige værdi med 7.450 kr. Beløbet er 3.725 kr., hvis bilen kun er forsynet med én airbag.
Hvis en bil har flere end to airbags, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280 kr. for hver ekstra airbag. Dog højest for 4 airbags ud over de to første, altså 5.120 kr. som maksimum, hvis en bil har 6 eller flere airbags.

Hvis en bil har ABS, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 3.750 kr.

Hvis en bil har ESP, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.500 kr.

Hvis en bil har opnået et maksimalt antal stjerner i Euro NCAP’s kollisionstest, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.000 kr.

Hvis en bil har selealarmer, gives der et nedslag i registreringsafgiften på 200 kr. per sele med alarm, dog højest for 3 selealarmer.

Hvis en bil har radio, trækkes der 1.000 kr. fra den afgiftspligtige værdi.

Brugte biler
For brugte biler beregnes registreringsafgiften på samme måde. Dog nedskrives alle ovennævnte beløb med samme procentdel, som den brugte bil er faldet i forhold til et tilsvarende køretøjs nyværdi. Det er Skat, der vurderer, hvad en brugt bil er værd. Et eksempel: Der indregistreres en to år gammel brugt benzinbil med fire airbags og en brændstoføkonomi på 15 km/l. En tilsvarende model er ifølge Skat faldet med 20 procent i markedet i forhold til sin nyværdi. Derfor skal der betales 105 % af 61.120 kr. (76.400 kr. minus 20 %) og 180 % af resten. Mindste registreringsafgift vil være 16.000 kr. (20.000 kr. minus 20 %), ekstraafgiften for kun at køre 15 km/l vil være 800 kr. (1.000 kr. minus 20 %), og fradraget i den afgiftspligtige værdi for to ekstra airbags vil være 2.048 kr. (2.560 kr. minus 20 %).

Satserne er gældende fra d. 27. april 2008

Kilde: Bilpriser.dk og Skatteministeriet

FAKTA:

Eksempel på afgiftsberegning, ny og brugt bil


 

 

Ny bil

Samme model som brugt bil, 50 % værditab

 

Pris, inkl. registreringsafgift:

 

200.000 kr.

100.000 kr.

 

Skalaknæk som ny, pr. 27/4-08

 

76.400 kr.

38.200 kr.

 

Følgende giver fradrag i afgiftspligtig værdi:

 

 

 

 

ABS

 

3.750 kr.

1.875 kr.

 

EPS

 

2.500 kr.

1.250 kr.

 

Partikelfilter

 

4.000 kr

2.000 kr.

 

2 airbags

 

0 kr.

0 kr.

 

4 airbags

 

2.560 kr.

1.280 kr.

 

6 el. flere airbags

 

5.620 kr.

2.560 kr.

 

Euro NCAP, maks. antal stjerner

 

2.000 kr.

1.000 kr.

 

Radio

 

1.000 kr.

500 kr.

 

Følgende giver tillæg til afgiftspligtig værdi:

 

 

 

 

0 airbags

 

7.450 kr.

3.725 kr.

 

1 airbag

 

3.725 kr.

1.863 kr.

 

Følgende giver fradrag i registreringsafgift:

 

 

 

 

Partikelfilter

 

3.500 kr.

1.750 kr.

 

To selealarmer (200 kr. pr. styk, maks. 3)

 

400 kr.

200 kr.

 

Kører 22 km/l, (4 x 4000 kr., diesel)

 

16.000 kr.

8.000 kr.

 

Kører 22 km/l, (6 x 4000 kr., benzin)

 

24.000 kr.

12.000 kr.

 

Følgende giver tillæg til registreringsafgift:

 

 

 

 

Kører kun 15 km/l, (3 X 1000 kr., diesel)

 

3.000 kr.

1.500 kr.

 

Kører kun 11 km/l, (5 X 1000 kr., benzin)

 

5.000 kr.

2.500 kr.

 

Kilde: www.bilpriser.dk

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.