Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Audi og Porsche uden tag holder prisen bedst

Cabriolet'er, skal man kun købe, hvis man har råd til værditabet. Ellers skal man lease dem, tilråder Bilpriser.dk.

Bilpriser.dk
Det er sommer, solen står højt på himlen, og drømmen om en cabriolet dukker op hos mange bilejere. Bilpriser.dk har i samarbejde med månedsmagasinet Bilen derfor tjekket totaløkonomien for 30 cabriolet’er. Er de dyrere at køre i end almindelige biler med fast tag? Kan man spare penge på at lease dem i sommermånederne i stedet? Svaret er ja til begge
dele.

”Det er dyrere at køre i en fabriksny cabriolet end en almindelig bil, fordi værditabet generelt er større i de første år. Men med årene falder de langsommere, fordi der bliver passet godt på dem, de får kultstatus, og der er liebhavere til dem, som gerne vil betale lidt ekstra for en flot, ældre cabriolet”, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

De 30 biler i Cabrioletanalysen 2009 har efter fire år og 60.000 km mistet mellem 27 og 57 procent af deres værdi. Tilsvarende biler i mellemklassen ligger typisk på mellem 30 og 45 procent. De laveste afskrivningsprocenter har Porsche og Audi.
”Dem er der altid købere til, det gælder også BMW”, forklarer Niels Grøftehauge.

Ganske vist koster det kun 2,38 kr. pr. km at køre i en smart Fortwo 0,8 CDI til 198.000 kr., men man behøver ikke at gå mange trin op, før udgifterne bliver pebrede: 4,84 kr. pr. km for en Ford Focus 2.0 TDCI Cabriolet til 461.001 kr., 8,15 kr. pr. km for en Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor Cabriolet til 755.000 kr. og 24,21 kr. pr. km for at nyde livet i en BMW 650i Cabriolet til 1.862.000 kr. eksklusive service og forsikring. Der er i eksemplerne regnet med en udbetaling på 20 pct.

Ønsker man en cabriolet, skal man købe en diesel-model:
”Du får en større motorydelse, og de bliver nemmere at sælge som brugte”, forklarer Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Han anbefaler også et foldetag i stedet for et stoftag, da det danske vejr passer bedst til foldetag. Og en mindre motor, end man ellers ville vælge. En cabriolet er beregnet til at cruise med, ikke til hurtig motorvejskørsel.
Det bedste tip, han kan give cabriolet-elskere er imidlertid at lade være med at købe dem:
”Vil man bare prøve fornemmelsen af at køre med vind i håret langs stranden, så prøv at flexlease først, for eksempel i tre måneder. Det er billigere end at købe, og man risikerer ikke uventede tab, hvis man i løbet af efteråret bliver træt af den”, siger Niels Grøftehauge.
En anden mulighed er at leje en cabriolet i Tyskland eller på sin feriedestination.
”Så får man en lille forsmag, der dog også kan være stærkt vanedannende”, smiler Niels Grøftehauge.

Hele anlysen kan downloades her: http://www.bilpriser.dk/bil-analyser/pdf/Cabrioletanalysen_2009.pdf .

Cabrioletanalysen 2009                  
  Bilmodel Brænd- Km pr. Nypris Værdi- Låneomk., Brænd- Ejeraf-    
    stof liter kroner tab kroner stofudg. gift 4 år Total kr/km
   1 Smart 0.8 CDI/DPF Komfort Cabriolet 3d 5g 45hk  Diesel 29,4     198.000      91.148     32.798    16.163     2.960     143.069    2,38
   2 Opel Tigra 1.4 Twin Top Cabriolet 2d 5g 90hk  Benzin 16,4     267.050     120.258     43.311    34.720     8.080     206.369    3,44
   3 Peugeot 207 1.6  CC Cabriolet 2d 5g 120hk  Benzin 15,4     289.990     126.903     46.804    36.974     8.080     218.761    3,65
   4 Mitsubishi Colt 1.5 S Intense Coolpack Cabriolet 2d 5g 109hk  Benzin 15,1     254.998     135.018     41.476    37.709   10.080     224.283    3,74
   5 Opel Tigra 1.8  Twin Top Cabriolet 2d 5g 125hk  Benzin 13,0     292.350     131.122     47.164    43.800   14.000     236.086    3,93
   6 Audi A3 Cabriolet 1.6  Attraction Cabriolet 2d 5g 102hk  Benzin 14,3     388.530     145.481     61.808    39.818   10.080     257.187    4,29
   7 Mazda MX-5 1.8 Cabriolet 2d 5g 126hk  Benzin 13,7     364.371     152.348     58.130    41.562   12.080     264.120    4,40
   8 Nissan Micra 1.6  C+C Elegance Cabriolet 2d 5g 110hk  Benzin 14,9     316.450     170.336     50.833    38.215   10.080     269.464    4,49
   9 Ford Focus 1.6 Trend Coupe Cabriolet 2d 5g 100hk  Benzin 14,1     393.001     175.511     62.489    40.383   12.080     290.463    4,84
 10 Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI DPF Attraction Cabriolet 2d 5g 143hk  Diesel 19,6     482.640     184.026     76.138    24.245   12.880     297.289    4,95
 11 Peugeot 308 1.6  CC Sport THP Cabriolet 2d 5g 150hk  Benzin 13,3     439.990     188.564     69.644    42.812   12.080     313.100    5,22
 12 Ford Focus 2.0 TDCi Trend Coupe Cabriolet 2d 6g 135hk  Diesel 16,9     461.001     204.908     72.843    28.118   18.000     323.869    5,40
 13 Mini 1.6  Cooper S Cabriolet 2d 5g 175hk  Benzin 15,6     481.500     225.238     75.964    36.500     8.080     345.782    5,76
 14 Volkswagen Eos 1.4 TSI Cabriolet 2d 6g 122hk  Benzin 15,4     480.296     240.226     75.781    36.974     8.080     361.061    6,02
 15 Opel Astra 2,0 T Twin Top Cabriolet (200 hk) Benzin 10,5     456.100     225.885     72.123    54.229   20.000     372.237    6,20
 16 Volkswagen Eos 2.0 TDI-CR  Cabriolet 2d 6g 140hk  Diesel 17,9     531.200     254.524     83.531    26.547   15.440     380.042    6,33
 17 BMW 120 2.0 d Cabriolet 2d 6g 177hk  Diesel 20,4     596.000     258.257     93.398    23.294   12.880     387.829    6,46
 18 BMW 120 2.0 Cabriolet 2d 6g 170hk  Benzin 15,2     577.000     255.843     90.505    37.461   10.080     393.889    6,56
 19 Volvo C70 2.4 Cabriolet 2d 5g 140hk  Benzin 11,1     599.399     287.265     93.915    51.297   18.000     450.477    7,51
 20 BMW Z 4 2.5  sDrive23i Cabriolet 2d 6g 204hk  Benzin 11,8     699.000     297.073   109.081    48.254   16.000     470.408    7,84
 21 Saab 9 - 3 2.0 T Sport Cabriolet 6g, 2-dørs, 175 hk Benzin 11,8 598.892     323.413     93.650    48.254   16.000     481.317    8,02
 22 BMW 320 2.0 E93 Cabriolet Cabriolet 2d 6g 170hk  Benzin 15,2     767.000     314.847   119.435    37.461   10.080     481.823    8,03
 23 Mercedes SLK 200 1.8  Kompressor Cabriolet 2d 6g 163hk  Benzin 12,7     755.000     312.828   117.608    44.835   14.000     489.271    8,15
 24 Audi A5 2.0 TFSI Cabriolet 2d, 6g, 211 hk Benzin 14,7 735.000 333.383   119.707 38.735   10.080     501.905    8,37
 25 BMW 320d Cabriolet 6g, 2d, 170 hk Diesel 19,6     828.000     339.480   128.723    24.245   12.880     505.328    8,42
 26 Opel GT 2.0 Turbo Cabriolet 2d 5g 264hk  Benzin 10,9     656.700     341.246   102.640    52.239   20.000     516.125    8,60
 27 Alfa Romeo Spyder 2.2  JTS Cabriolet 2d 6g 185hk  Benzin 10,6     689.538     369.673   107.640    53.717   20.000     551.030    9,18
 28 Porsche Boxster 2.9 Cabriolet 2d 6g 255hk  Benzin 10,9     949.760     339.675   147.262    52.239   20.000     559.176    9,32
 29 Mercedes SL 280 3.0  2d Aut. 231hk  Benzin 10,8  1.702.000     949.327   261.799    52.722   20.000  1.283.848  21,40
 30 BMW 650 Ci 4.8 Cabriolet 2d Aut. 367hk  Benzin 7,9  1.862.000  1.060.183   286.161    72.076   34.000  1.452.420  24,21
                     
  Forudsætninger:                  
  Benzinpris: 9,49 kr. pr. l.                  
  Dieselpris: 7,92 kr. pr. l.                  
  Udbetaling: 20 pct.                  
  Faste etableringsomkostninger: 2.650 kr.                  
  Variable etableringsomkostninger: 3,5 %                  
  Rente: 8 % p. a.                  
  Rentefradrag: 32,25 %.                  
  Låneperiode i år: 6                  
  Antal år i analyse: 4                  
  Km pr. år: 15.000                  
  Leveringsomkostninger: 3.680 kr.                  
  Leveringsomkostningerne er inkluderet i værditabet.                  
  Copyright: Bilen og Bilpriser.dk. Må omtales med kildeangivelse.                


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.