Børsen

Firmabilanalysen 2013

Firmabilen skal være dyr for at være en god forretning.

Jo dyrere bil, des bedre kan det betale sig at få den som firmabil. I direktionsklassen er firmabil stadig den billigste udvej. Jo dyrere bil, des bedre kan det betale sig at få den som firmabil. I direktionsklassen er firmabil stadig den billigste udvej.

Christian Richter/Børsen

Firmabilanalysen 2013
Langt de fleste biler kan det bedst betale sig at købe privat, og få kørselsgodtgørelse fra arbejdsgiveren. Det viser den store Firmabilanalyse 2013. Skal det være firmabil, så glem alt om de billigere biler under cirka en halv million kroner

Det kræver en bil i den eksklusive ende af prisskalaen at få en sund økonomi ud af en firmabilsordning.

Det viser analysen, som vurderingsportalen bilpriser.dk har udført for Firmabilen. Biler som Audi A6, BMW 520d og Volvo S80 giver en besparelse på over 1.000 kr. per måned ved at benytte en firmabilsordning i stedet for at købe privat og få kørselsgodtgørelse. Besparelsen forudsætter et kørselsmønster som analysens: 20.000 km i firmaregi og 10.000 km privat hvert år.

På Bilpriser.dk kan du gratis foretage professionelle vurderinger!

Samlet set er der kun seks biler i analysen, det rent faktisk kan betale sig at køre som firmabiler. Mercedes E 220 diesel giver den største besparelse for medarbejderen på 2.086 kroner per måned. Til gengæld må arbejdsgiveren bløde 9.949 kroner månedligt i forhold til at udbetale kørselsgodtgørelse til en medarbejder med egen Mercedes.

Ford Mondeo 1,6 TDCi og Ford S-Max 2,0 TDCi kan lige netop betale sig at køre som firmabiler med en besparelse på hhv. 531 kr og 261 kr. Det skyldes blandt andet et højt værditab for den private ejer. De resterende 37 biler i analysen kan det bedst betale sig at eje selv. I hvert fald på papiret. I virkelighedens verden kan der opstå uforudsete ekstraudgifter, når man selv ejer bilen. De bekymringer slipper du for med en firmabilsordning. Før du beslutter dig, så tag et kig på analysen.

Køb den privat
Egentlig kan det slet ikke betale sig for en medarbejder, at have en Peugeot 508 1,6 e-HDI aut. som firmabil med det opstillede regnestykke. Ifølge Firmabilanalysen er der nemlig 874 kr. at hente hver måned ved selv at eje og optanke den økonomiske bil, mens man henter kørselsgodtgørelse. Bilen kører helt op til 23,3 km/l ved blandet kørsel, og det er en fordel i regnestykket. Besparelsen ved at have denne bil privat starter først ved 17.240 erhvervsmæssige kilometer om året.

Avensis er lige på vippen
Forskellen på at eje en Toyota Avensis selv og at have den som firmabil er forsvindende lille. 304 kr. om måneden vinder du ved at købe den privat, men så står du også selv med risikoen for ekstraregninger fra værkstedet eller et værditab, der pludselig er blevet større, fordi folks brugtvaner pludselig har ændret sig. I dette tilfælde skal du helt op på 19.040 erhvervsmæssige kilometer for at få en fordel ud af kørselsgodtgørelsen, så her er det værd at overveje en firmabilsordning.

Download firmabilsanalysen 2013 her!

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.